Vážení přátelé,
    na ČRDM se obrátili pracovníci Rady Evropy – Centra Sever-jih, s nabídkou zvláštní konzultace se sdruženími dětí a mládeže, která se zabývají globálním rozvojovým vzděláváním (viz definice v anglické příloze).
    Krátké, cca hodinové setkání k novému (i grantovému) „Programu posilování globálního rozvojového vzdělávání v České Republice, Maďarsku, Polsku a Slovensku (2004-2007)“ (viz český popis v příloze) se uskuteční v úterý 9. 11. 2004 od 16.00 v zasedací místnosti Junáka – svazu skautů a skautek ČR, Senovážné nám. 24, Praha, 4.- patro nalevo od výtahu. Prosím o nahlášení účastníků na můj mail (pavel@trantina.cz) do úterního poledne.

    Děkuji a věřím, že i přes poměrně opožděné oznámení se budou vaši zástupci schopni zúčastnit.
    S přáním pěkného dne

    Pavel Trantina, ČRDM


    Věc: Program globálního vzdělávání

    Program posilování globálního rozvojového vzdělávání v České Republice, Maďarsku, Polsku a Slovensku (2004-2007)

    Program posilování globálního rozvojového vzdělávání v České Republice, Maďarsku, Polsku a Slovensku (2004-2007), je iniciativou Centra Sever-Jih Rady Evropy, v spolupráci s národními aktéry v dané oblasti a s podporou Holandské vlády.

    Hlavním cílem programu je posílit kvalitu a rozsah poskytování globálního rozvojového vzdělávání v čtyřech zemích, v partnerství s národnímy aktéry. Ve smyslu předešlých aktivit Centra Sever-Jih v daném oboru je úmyslem uplatnit koncepci ‘kvadrilogu’ zahrnující vládu, poslance parlamentu, občanskou společnost a lokální a regionální autority.

    Zatímco program na národní úrovni bude rozvinutý v partnerství a nasledován konzultacemi, Centrum Sever-Jih navrhuje implementaci programu prostřednictvím souboru pěti hlavních programových částí:

    * Národní konzultační proces s hlavními aktéry.
    * Podpora Týdne globálního vzdělávání – součástí kterého je schéma podpory malých pilotních projektů.
    * Podpora národních vedoucích iniciativ v oblasti výzkumu veřejného mínění.
    * Zapojení se do Evropské ‘Peer’ Revue vedoucí k Národním zprávám v otázkách globálního vzdělávání.
    * Podpora rozvoje národních struktur podpory, prostřednictvím GENE (Global Education Network Europe – Evropské sítě globálního vzdělávání).

    Prvá fáze tohto programu pozůstává z národního konzultačního procesu s pracovníky v oblasti globálního vzdělávání a zastupiteli kvadrilogu, s cílem sestavení přehledu situacie globálního vzdělávání v čtyřech krajinách.

    Tato fáze bude zahájena návštěvou Slovenska (Bratislava, 2.-3. listopadu), která bude pokračovat návštěvou Maďarska (Budapešť, 4.-5. listopadu) a návštěvou České republiky, (Praha, 7.-10. listopadu). Předpokládaná návštěva Polska se bude konat začátkem prosince.

    Delegace Centra Sever Jih – slečna Ditta Dolejšiová, Koodinátorka projektu; pan Liam Wegimont, Vedoucí oboru globálního vzdělávání; pan Miguel da Silva, Koodinátor Týdne globálního vzdělávání and pan Alphonse Mac Donald, konzultant OECD v otázkách výzkumu veřejné mínky, se setkají s představiteli vládních institucí (Ministerstvo zahraničních věcí a Ministerstvo školstva) a se zástupci pracovníků v oblasti globálního vzdělávání.

    Oficiální dopis datovaný 4. října obeznámující programem byl adresován Ministrům zahraničních věcí čtyř zemí prostřednictvím stálé diplomatické reprezentace Rady Evropy v Štrasburku.

    Jménem Centra Sever-Jih Rady Evropy,

    Liam Wegimont, Vedoucí oboru globálního vzdělávání
    Miguel da Silva, Koodinátor Týdne globálního vzdělávání
    Ditta Dolejšiová, Koodinátorka projektu


    Global Education – Presentation
    The citizens of Europe are also global citizens. Surveys of public opinion in European countries show strong public support for international solidarity, but weak levels of public knowledge and ownership.
    Global education is the key to increased critical European public ownership of policies of international solidarity.
    Global education is education that opens people’s eyes to the realities of the world, and awakens them to bring about a world of greater justice, equity and human rights for all.
    The purpose of the Global Education Programme of the North-South Centre is the promotion, improvement and growth of Global Education in Council of Europe member states.
    Global Education is understood to encompass Development Education, Human Rights Education, Education for Sustainability, Education for Peace and Conflict Prevention and Intercultural Education – the global dimensions of Education for Citizenship.
    This improvement and increase in Global Education is achieved through networking of national strategies between governments (in particular, Ministries of Development, Ministries of Education), para-state organisations, educational institutions, civil society organisations, parliamentarians and local authorities and through a network of Global Education national contacts.
    The Global Education programme, while working towards improved and increased Global Education with all sectors of society, in keeping with the mandate of the North-South Centre pays particular attention to the youth sector
    Increasing and improving global education in Europe is achieved through:
    – Strengthening policy, support and funding for Global Education in 2002 through the Europe-Wide Global Education Congress, Maastricht, Netherlands, November 2002
    – Networking structures of statutory support for global education through the Global Education Network Europe (GENE)
    – Supporting co-ordination and sharing best practices through the World Aware Education Awards
    – Joint Action for Global Education through Global Education Week, a focused annual week of activities, in over 30 Council of Europe countries;
    – the Global Education News, an electronic newsletter for national co-ordinators, to share global education news and events, useful thematic links and educational materials, and serving as an informative vehicle for the national co-ordinators own purposes. Global Education News is being disseminated monthly.
    – Strengthening youth participation in development through Global Youth work training.

    Autor