pozadi
.
hlavička ADAM.cz ČRDM
RUBRIKA: ČLÁNKY

     QR kód této stránky ->

Talnet jako koncept péče o nadané děti, kterým je šitý na míru

Autor: Jiří Majer | zařazeno: 30. 3. 2010 | přečteno 11464

RNDr. Stanislav Zelenda: Naším úkolem v rámci Talnetu je vybrané aspekty daných vědních disciplín online zprostředkovávat nadaným dětem. (Foto Jiří Majer)Možnost vzdělávání nad rámec školní výuky, a to v poměrně úzce vymezené oblasti některého z oborů přírodních věd. Individuální přístup lektorů. Inspirativní kontakt s vrstevníky sdílejícími podobné zájmy. Tři vyjmenované přednosti projektu Talnet rozhodně nejsou jejich úplným výčtem. I z nich je ale patrné, že jde o trochu jiný koncept péče o nadané děti, než jaký běžně nabízí školní prostředí. A pak, Talnet využívá veškerých možností internetu coby prostředku, jímž lze vlohy dítěte rozvíjet prakticky bez ohledu na místo jeho bydliště. Vyplývá to z informací, jež zazněly 18. března 2010 na tiskové konferenci konané v sídle Národního informačního centra pro mládež.

Moderování tiskové konference věnované Talnetu se ujal Mgr. Vojtěch Tutr z Matematicko-fyzikální fakulty UK. (Foto Jiří Majer)Průvodce tiskovou konferencí Vojtěch Tutr ji uvedl citátem připisovaným J. A. Komenskému: „Šťastný národ, který má hojnost dobrých škol a dobrých knih.“ Talnet je podle Vojtěcha Tutra jednou z typických ukázek toho, že i v systému, který má chyby – možná i podstatné – vždy existuje dostatečný počet lidí, kteří se navzdory tomu věnují práci s dětmi a výchově mladých talentů nejen v rámci své profesionální kompetence, ale i nad ní. „A takovým příkladem jsou lidé, kteří se pohybují okolo Talnetu,“ míní Vojtěch Tutr.

Upozornil, že v současné době se otevírají registrace do kurzů nového talnetového ročníku. Ten sice začne až někdy po startu příštího školního roku – pravděpodobně počátkem října – ale již dnes je možné se do oněch kurzů hlásit. A nejen tam. Také do exkurzí Talnetu, které proběhnou v online prostředí již na jaře, na přelomu dubna a května.

Za předivem změn, jež se v inovaci oborů i metodice práce s nadanou mládeží v rámci projektu průběžně odvíjí, stojí Stanislav Zelenda z Matematicko-fyzikální fakulty UK. „Myslím, že tím motorem změn jsou děti a jejich měnící se potřeby na jedné straně, na druhé straně jsou to změny ve školství, jejichž praktické důsledky pociťují děti, rodiče i jejich zaměstnavatelé. Třetím prvkem jsou technologické změny, zejména v oblasti technologií síťových a telekomunikačních,“ vypočítává Stanislav Zelenda. Organizátoři Talnetu si podle něj uvědomují situaci, jaká na školách je: Učitelé se zkrátka z různých důvodů nemohou nadaným dětem věnovat v míře, jaká by byla potřeba. „Naším hlavním úkolem je tedy vybrané aspekty, které opravdoví borci v daných disciplínách dokáží pojmenovat a nabídnout, zprostředkovat dětem naším online kanálem,“ vypíchl Stanislav Zelenda.

Dvojí úhel pohledu na danou problematiku umožňuje jednomu z instruktorů Talnetu Petru Pudivítrovi jeho povolání kantora. Pedagog Gymnázia Ch. Dopplera je průkopníkem vyučování astronomie na středních školách – a zároveň instruktorem stejně zaměřeného online-kurzu Talnetu. RNDr. Petr Pudivítr, Ph.D.: Díky Talnetu je možné další vzdělávání ušít nadanému dítěti na míru. (Foto Jiří Majer)„Jako učitel můžu nadaného člověka přihlásit do spousty klasických soutěží, jako je fyzikální olympiáda. Ale tam jde o soutěž vyhovující tomu, jaký chtějí mít pořadatelé výstup na konci, třeba na mezinárodní olympiádě. Aby byly v tomto typu soutěží děti úspěšné, musejí se naučit neuvěřitelné množství věcí a dovedností. V Talnetu je tomu naopak. Já do něj mohu přihlásit dítě, které je nadané jenom v jistém oboru a nechce se mu studovat nic dalšího. Pokud se odpovídající kurz pro ně najde, tak má šanci zabývat se dál jenom tím, čím chce. A to je podle mě docela jiný koncept péče o nadané dítě: Další vzdělávání se ušije přímo na míru jemu, a ne, že budeme vyhledávat talenty podle svých představ.“

Mgr. Jan Vodička: Myslím si, že i kdyby bylo ve školství desetkrát víc peněz, učitelé by nemohli věnovat přírodovědně nadaným dětem takovou péči  jako Talnet. (Foto Jiří Majer)Za pravdu mu dává i „duchovní otec“ Talnetu Jan Vodička. Má za to, že škola si ani dost dobře nemůže dovolit přepych samostatného kurzu – dejme tomu astronomického – pro zvláště nadaného žáka. Proč? Kurz by měl třeba jen jediného návštěvníka. „Talnet umožní právě spojení třeba deseti takových dětí z různých míst; vznikne pro ně kurz. Myslím si, že i kdyby bylo ve školství desetkrát víc peněz, tak by učitelé takovou možnost neměli. Vychází-li nám statisticky dejme tomu jedno, dvě děti s talentem k astronomii na kraj, tak jiným než talneťáckým způsobem se jim intenzivně nikdo věnovat nemůže. To by těch dvacet astronomů, které v naší republice máme, nedělalo nic jiného, než že by každý z nich někam dojížděl a věnoval se svému budoucímu studentovi,“ uvažuje Jan Vodička.

Student MFF UK David Wagenknecht absolvoval řadu kurzů Talnetu. Teď je pomáhá organizovat pro jiné. (Foto Jiří Majer)Právě možnost individuálního přístupu si pochvaluje například student Matematicko-fyzikální fakulty UK David Wagenknecht, absolvent celé řady kurzů Talnetu, který je nyní už sám pomáhá organizovat pro druhé. Říká: „V Talnetu je sice mnoho studentů, ale díky velkému množství kurzů se jim instruktoři mohou věnovat hodně individuálně. A právě to nemůže střední škola studentovi dát, když je ve třídě třicet lidí... Další důležitou věcí je kontakt na vrstevníky s podobnými zájmy. Já jsem kupříkladu studoval na gymnáziu v Říčanech, a ve třídě jsem neměl nikoho, s kým bych se mohl o fyzice bavit. A právě Talnet mi umožnil kontakt s lidmi v mém věku, se kterými jsem si mohl denně – byť po internetu – třeba i několik hodin povídat o tom, co mě zajímalo,“ vzpomíná David Wagenknecht.

Obsah tiskové konference věnované Talnetu dokreslovala i tematická výstava instalovaná v sídle NICM. (Foto Jiří Majer)Do projektu se může nadané dítě přihlásit samo, lepší je ale pochopitelně doporučení od nějaké autority – ideálně od učitele, ale i od rodiče nebo třeba od kamaráda – bývalého „talneťáka“. Jak připouští Jan Vodička, na doporučení učitele totiž nelze vždycky beze zbytku sázet. „Neříkám, že je to typické, ale čas do času některé dítě narazí na učitele, se kterým spíš bojuje, který je vnímá jako někoho, kdo ho ohrožuje; dítě má třeba připomínky, kterým učitel ani nerozumí,“ vysvětluje zakladatel Talnetu. V takovém případě podle Jana Vodičky ovšem není pedagogova averze vůbec na místě. Pro příměr sahá do oblasti sportu: „Nikdo přece nebude chtít, aby třeba trenér Jana Železného házel oštěpem dál než on, protože je starší a zabývá se sportem déle. Ale ve fyzice, v matematice, to mají lidi pořád zafixované...“

Mohlo by se součástí „rezervoáru“ případných dalších frekventantů Talnetu stát kromě škol dejme tomu také některé z dětských sdružení, respektive mládežnických organizací, jejichž programová náplň je neobyčejně pestrá? Na dotaz serveru Adam odpovídá Stanislav Zelenda: „Přiznám se, že oficiálně ne, tak tomu není. Na úrovni personální – tam jsme téměř pupeční šňůrou napojeni na skauty. Záleží to zřejmě i na charakteru práce, který je z naší strany vyžadován... Ale je to zajímavý podnět, skutečně... Máme navázánu ještě komunikaci s debrujáry – v tom smyslu, že nám poskytují informace o tom, co dělají a na co by se hodilo navazovat. Což Talnet vlastně také chce: Zajistit, aby nadané dítě, které někdo takzvaně vytáhne, později nemuselo své nadání kvůli nedostatku dalších příležitostí zahodit, což se teď bohužel stává.“



Související články:
Vytvořili originální schovávačku. Potřebovali jen písek a živé vrbové pruty - 13.05.2014
Když se z výchovy stane módní záležitost - 02.03.2014
Tamagoči nebo Rubikovka? Nejoblíbenější hračky, které ve skutečnosti lezly na nervy - 26.12.2013
Výstavu Peníze, nebo život? vidělo 20 000 lidí, zájem škol ji prodlužuje - 28.11.2013
Na dobrý účel - 16.11.2013
My děti neučíme, jen nesmyslně testujeme, míní univerzitní pedagog - 30.09.2013
Problémové chování dětí a mládeže (jak mu předcházet a jak ho eliminovat) - 17.08.2013
Napsali jsme místostarostovi: Nechceme být důvodem pro hazard na Praze 8 - 30.06.2013
ABAKU - magická hra s čísly, která naučí i pětkaře odmocňovat, jako když bičem mrská - 16.06.2013
Veřejné slyšení v Senátu na téma Partnerství NNO a veřejné správy - 11.06.2013
Pedagog: Slovní hodnocení na míru je zátěž, ale dětem pomáhá - 16.03.2013
Kdo má naše děti vychovávat? Chceme z nich mít kariéristy? Nejen na to se ptala v minulém týdnu veřejná anketa „Jaké budou naše děti“. - 13.03.2013
Vychvalování škodí dětské psychice a snižuje sebevědomí - 15.01.2013
Děti si užijí až tři týdny prázdnin. A navrch den volna na "konec světa"... píší Novinky.cz - 17.12.2012
Chodí k vašim dětem Mikuláš? - 03.12.2012
Žáci mají první prázdniny ve školním roce 2012/2013 - 25.10.2012
V Česku žije pod hranicí chudoby přes sto tisíc dětí - 02.09.2012
„Lásku táty a mámy nám nikdo nikdy nenahradil," píše se v dopise poslancům - 22.06.2012
Kdy budou mít děti prázdniny ve školním roce 2012-2013 - 21.06.2012
Školy v přírodě: Ven z města, a přeci do školy - 20.06.2012
Ne ústavům. O děti v nouzi se postarají pěstouni - 15.06.2012
Agresivita malých dětí stoupá, problémy řeší každá pátá školka - 01.06.2012
V Havlíčkově Brodě mají unikátní dopravní hřiště - 23.04.2012
XVII. ročník Pražského studentského summitu úspěšně zakončen! - 16.03.2012
Konference XVII. ročníku Pražského studentského summitu - 06.03.2012
Český student navrhl moderní vzhled traktoru, a dosáhl tak úspěchu ve vyhlášené mezinárodní designérské soutěži v Singapuru - 26.01.2012
Nejlepší české hlavičky milují chemii a vědecké bádání - 28.10.2011
Projekt „Fifty up“ - 19.10.2011
PERUN má zablýskat na lepší časy v péči o nadané děti - 30.09.2011
Od roku 2016 mají děti do 12 let vyrůstat jen v rodinách - dětské domovy se zavřou... - 29.09.2011
Deník Metro: Některé školy prodlouží žákům volno, školní rok jim tak začne až první týden v září - 29.08.2011
U příležitosti konce školního roku připomněl Český rozhlas i historii dětského slabikáře - 30.06.2011
Najdi investora neboli podnikání nanečisto! Prachy hrou. Jenže doopravdy. - 12.05.2011
Studentka vyškovského gymnázia navrhla originální mobil pro děti - 31.03.2011
Evropská komise chce zajistit přístup k předškolnímu vzdělávání všem dětem - většina států praktikuje povinnou školní docházku od 5-6 let - 21.02.2011
TALNET se představuje - 06.02.2011
Prosincový Inspiromat NIDM přináší zajímavé čtení - například článek"Boj o šanci chodit do normální školy" - 12.12.2010
Jan Mühlfeit přednášel o leadershipu a managementu a o tom, co je dnes důležité pro úspěch během kariéry - 11.12.2010
Úsporná alternativa k "zájmovým kroužkům"? Dětská sdružení - 09.12.2010
Průzkum Henkelu ČR: Zhruba třetina dětí nechodí do žádného zájmového kroužku - 12.11.2010
ČRo: Informační kampaň ve školách pomůže proti kyberšikaně - 27.08.2010
V Pardubicích se v polovině května setkají salesiáni na svém jubilejním desátém festivalu - 04.05.2010
O projektu PERUN - 11.04.2010
Občanské sdružení Gaudolino chystá v Podhradí u Ledče nad Sázavou jarní víkend pro rodiče s předškoláky a batolaty - 11.04.2010
Pedagogické muzeum J. A. Komenského v Praze zve na výstavu Evropský humanista Přemysl Pitter - život a dílo mimořádného člověka - 31.03.2010
Ve Velké Británii probíhá projekt, který testuje vliv času začátku vyučování na výkonnost studentů - nejlepší výsledek má škola od 10 hodin - 31.03.2010
Talnet na internetu – akce ve virtuálním prostoru - 23.03.2010
Senát spustil začátkem roku nové webové stránky určené školnímu žactvu a mládeži - 17.01.2010
Dětem svědčí, když se na jejich výchově podílejí také prarodiče, potvrdil vědecký výzkum - 08.01.2010


vytisknout článek | přidat na Facebook Facebook | pridej.cz


Nejčtenější články za posledních 7 dnů
Nejsledovanější příspěvky rubriky video - audio za posledních 30 dnů
.

Aktuální téma: · #kamchodit

· #sbirame · #72hodin · #tabory · #radyanavody · #foglar · #natabore · #dobrovolnici · #eyca #eyca_cz · #vanoce · #čtenářství · #tábory · #hryahlavolamy



Kam chodit MŠMT Newtonmedia.cz České Tábory.cz Borovice.cz - Informační centrum pro dětsku rekreaci, tábory, cestování skupin a volný čas. Kecejme do toho
© 2016 ČRDM | Senovážné nám. 24, Praha 1 | Kontakty | Mapa stránek | ADAM.cz na Facebooku / ADAM.cz na Twitteru / RSS ADAM.cz / ATOM ADAM.cz
Přebírání obsahu ADAM.cz. Provozuje redakční centrum ČRDM za podpory MŠMT | Tento web byl vytvořen pomocí phpRS. PDA Mapa stránek Hlavní strana Klávesové zkratky na tomto webu Na obsah stránky

--> --> --> Google+