Plakát k filmu Na 1. června tohoto roku je naplánována premiéra filmu „Hurvínek na scéně“, který představí známé postavičky Hurvínka, Spejbla a jejich přátel v 3D podobě. Premiéra tohoto snímku se uskuteční v rámci programu Mezinárodního festivalu filmů pro děti a mládež ve Zlíně. Druhým filmem, který vznikl v rámci projektu nazvaného „Hurvínek 3D“, je rodinný dobrodružný snímek s názvem „Hurvínek ve filmu“. Jeho premiéra se však odehraje až v horizontu zhruba dvou let. Projekt „Hurvínek 3D“ jeho tvůrci připravili jako poctu Divadlu Spejbla a Hurvínka, které letos slaví 80. výročí svého založení. Kulaté narozeniny tento rok oslaví i samotné slavné loutky. Například Spejblovi bude v roce 2010 už 90 let. Mediálním partnerem projektu „Hurvínek 3D“ se kromě jiných stala i akce České rady dětí a mládeže „Bambiriáda 2010“.

    A zhruba takto by měl vypadat plakát ke snímku Po premiéře na filmovém festivalu ve Zlíně vstoupí „Hurvínek na scéně“ do českých kin 3. června. Snímek zachycuje záznam představení Divadla Spejbla a Hurvínka nesoucí název „Hurvínek a Mikuláš“. Hru napsala pro děti ředitelka uvedeného divadla Helena Štáchová. Tuto zimní pohádku si malí návštěvníci divadla velmi oblíbili. I ve filmu „Hurvínek na scéně“ propůjčí loutkám své hlasy oblíbení herci, kteří jsou s těmito postavičkami už léta spojeni. Hurvínka a Spejbla tedy namluví šéf uměleckého souboru Divadla Spejbla a Hurvínka a zároveň i režisér představení „Hurvínek a Mikuláš“ Martin Klásek a Máničku a Bábinku ředitelka jmenovaného divadla Helena Štáchová. Druhý uvedený snímek „Hurvínek ve filmu“ je natáčen podle námětu divadelního představení „Jak pan Spejbl prášil“. V tomto příběhu se dřevění hrdinové ocitnou ve světě fantazie po vzoru barona Prášila. Ve filmu byl prostor vyhrazen nejen pro ony dobře známé figury, objeví se zde i několik dalších postav. Mezi herce, kteří „nadabovali“ některé z nich, patří například Martin Dejdar. Ve snímku „Hurvínek ve filmu“ postavy hodně cestují, je zde mnoho akce, během celého příběhu se ve filmu vystřídá několik různých prostředí. Diváci se tedy mohou těšit na velkou podívanou. Cílová skupina u snímku „Hurvínek na scéně“ odpovídá cílové skupině divadelního představení „Hurvínek a Mikuláš“. Jedná se tedy především o děti ve věku od 4 do 12 let. „Hurvínek ve filmu“ je klasickým rodinným filmem. Je určen tedy pro všechny ve věku zhruba od šesti let výše. Do svých divadelních her se ředitelka Divadla Spejbla a Hurvínka Helena Štáchová snaží pokaždé přidat také něco pro maminky, tatínky i puberťáky.

    Takto vypadá příběh Pro Divadlo Spejbla a Hurvínka je rok 2010 mimořádný v mnoha směrech. Některé okolnosti byly již uvedeny. Významné jubileum letos slaví také loutky Máničky a Žeryka. Oběma totiž letos bylo už 80 let. Divadlo v tomto roce završilo také 80 let spolupráce s vydavatelstvím Supraphon. Představitelé Divadla Spejbla a Hurvínka tak při této příležitosti obdrželi dokonce diamantovou desku za prodej zvukových nosičů. Divadlo Spejbla a Hurvínka se rovněž na začátku dubna 2010 vrátilo zpět do svého původního sídla, tedy do budovy v pražských Dejvicích. Tento dům nedávno prošel rekonstrukcí.

    Na tiskové konferenci k představení projektu Natáčení takovýchto snímků jako „Hurvínek na scéně“ a „Hurvínek ve filmu“ je značně obtížné. Při jejich tvorbě byla použita kombinace loutek a 3D počítačové animace. Tvůrci se tak nemohli spolehnout jen na filmové zázemí v České republice, ale museli za různými školeními vyjet i za hranice naší země. Producentem obou filmů se stal Martin Kotík, který se k tomuto tématu vyjádřil slovy: „Náš tým jsme museli proškolit u velkých zahraničních studií, neboť musíme naplnit nejen očekávání diváka, který bude posuzovat film podle sobě známé loutky, ale také dostát mezinárodní kvality, kterou beze všech pochyb světoznámé loutky dosáhly.“ Spolupracovat se zahraničím je u podobných záležitostí potřeba také proto, že některé profese nutné pro zpracování takovýchto animovaných 3D filmů v České republice stále chybějí. Tvůrci loutek, které hrají v uvedených filmech, prošli školením na téma evropský film. „Nejtěžší ze všech figur na výrobu byl Hurvínek,“ sdělil režisér filmu David Havel. Tvorba Hurvínka trvala zhruba jeden rok. Velkou konkurenci však pro Hurvínka v tomto smyslu představoval Žeryk – výroba jeho chlupů dala tvůrcům pořádně zabrat. I z tohoto důvodu filmová loutka Žeryka ještě není úplně hotová. Oba filmy budou promítány také v zahraničí. Do německého jazyka jej nadabují loutkoherci z Divadla Spejbla a Hurvínka. Namluvení filmů do dalších jazyků se už ale ujme někdo jiný.

    K oběma snímkům se na tiskové konferenci vyjádřila i ředitelka Divadla Spejbla a Hurvínka Helena Štáchová (FOTO: L. Celbová) Představitelé Divadla Spejbla a Hurvínka byli v minulosti již několikrát osloveni s nabídkou na natočení filmu, ve kterém by hlavní role ztvárnily jejich slavné loutky. Žádná z těchto nabídek se jim ale nezdála dostatečně kvalitní. Tým okolo režiséra Davida Havla je však doslova nadchl. Představitelé uvedeného divadla nechali tvůrcům filmů „Hurvínek na scéně“ a „Hurvínek ve filmu“ dosti volnou ruku. Způsob práce Havlova týmu si velmi oblíbili, a tak neměli problém těmto mladým umělcům důvěřovat. Jednu základní prosbu na ně však přeci jen měli: Přáli si, aby v obou filmech byla zachována pohybová klišé, kterými se všechny jejich loutky vyznačují. Helena Štáchová k filmovému zpracování „svého“ tématu dodala: „Vím, že jsme v dobrých rukách, protože sleduji práce na vývoji filmu. Nikdy jsem neviděla Spejbla a Hurvínka, který by měl mimiku, ale je to úžasné.“ Dále se na tiskové konferenci k uvedení projektu „Hurvínek 3D“ nechala slyšet, že ji velmi těší, že loutky jejich divadla i v současnosti přitahují další mladé lidi a i nadále je provázejí jejich mládím. Divadlo Spejbla a Hurvínka má štěstí, že do jeho ansámblu přicházejí mladí lidé, kteří respektují tradice a zároveň přinášejí nové nápady, inspirace a podněty. Podobně Helena Štáchová pohlíží i na tým mladých lidí, kteří se pustili do tvorby uvedených dvou filmů.

    Tiskovou konferenci k projektu Loutky Spejbla, Hurvínka a spol. se staly oblíbenými po celém světě. Jedním z důvodů je skutečnost, že se v současné době jedná v podstatě o unikát. Fenomén marionety v dnešním světě totiž postupně zaniká. Divadlo Spejbla a Hurvínka tak má neustále plný, v současné době lze konstatovat, že dokonce i přeplněný, program. Poptávka po představeních tohoto divadla je tak velká, že není v silách členů jeho divadelního sboru všechny uspokojit. I z tohoto důvodu představitelé Divadla Spejbla a Hurvínka uvítali natočení uvedených filmů. Hurvínek se Spejblem a dalšími postavičkami se tak dostanou k dostatečně širokému publiku. Divadlo Spejbla a Hurvínka tedy hojně pořádá zájezdy nejen po České republice, ale často se svými představeními navštěvuje i nejrůznější země v zahraničí. Se svými vystoupeními tak v podstatě objíždí celý svět. Z exotických zemí, kde tito divadelníci již vystupovali, lze jmenovat např. Japonsko. Loutkoherci z Divadla Spejbla a Hurvínka hrají svá představení ve 20 světových jazycích. Tedy např. i v oné japonštině. Tradicí tohoto divadla se již stalo, že každé představení herci hrají v jazyce země, kde zrovna vystupují. Velké popularity Divadlo Spejbla a Hurvínka dosáhlo například v sousedním Německu. Producent Martin Kotík označil Divadlo Spejbla a Hurvínka za nejlepší loutkové divadlo na světě.

    Bambiriáda 2010 - logo Jedním z mediálních partnerů projektu „Hurvínek 3D“ se stala Bambiriáda – přehlídka činnosti sdružení dětí a mládeže a středisek volného času pořádaná Českou radou dětí a mládeže. Stalo se již zvykem, že každý návštěvník této akce při vstupu do bambiriádního areálu obdrží vstupenku, která mu poslouží zároveň i jako poukaz na zlevněné vstupné do vybraných kulturních či jiných zajímavých objektů. Letos byl mezi tato zlevněná vstupné zařazen i slevový poukaz na vstupenku do vybraných kin právě na film „Hurvínek na scéně“.

    A nakonec rada od profesionálů na audiovizuální techniku, koproducenta filmů „Hurvínek na scéně“ a „Hurvínek ve filmu“, představitelů firmy AV MEDIA: Když se vypravíte do kina na film ve formátu 3D, lepší požitek z představení budete mít, usadíte-li se v sále do třetí řady a dál. Sedět moc blízko plátna se v takovém případě skutečně nedoporučuje.

    Autor