Děti si své hračky vybíraly samy – i to je pro ně nové a některé na to nebyly zvyklé Příslušníci styčného monitorovacího týmu českého kontingentu KFOR navštívili ve středu 6. října 2010 dvě základní školy nedaleko základny Šajkovac, aby dětem předali plyšové hračky věnované jako humanitární dar Českou radou dětí a mládeže.
    Jedním z úkolů styčného monitorovacího týmu (Liaison Monitoring Team – LMT) v misi KFOR je podporovat místní vzdělávací systém, hledat způsob jeho dalšího rozvoje a předávat pomoc přímo do konkrétních škol. Kosovské školy mají většinou nadpočet studentů, jejich vybavení je zastaralé a často nefunkční. Pomoc přichází buď prostřednictvím civilně vojenské spolupráce, nebo formou humanitárních darů, které předávají příslušníci kontingentu.

    Náčelnice LMT nadporučice Zuzana Kouřilová si s dětmi rozuměla Český LMT ve spolupráci s Českou radou dětí a mládeže, jejímž hlavním posláním je podporovat podmínky pro kvalitní život a všestranný rozvoj dětí a mládeže, již realizoval několik společných projektů na podporu místního školství. Letos v květnu prostřednictvím 16. kontingentu rada věnovala dvacet počítačů a školní a sportovní pomůcky studentům gymnázia v Podujevu.

    Počáteční rozpaky z návštěvy brzy vzaly za své Tentokrát se společný projekt zaměřil na ty nejmenší. Styčný monitorovací tým vybral v podujevském regionu dvě školy, které si zasloužily jejich pozornost a pomoc v podobě plyšových hraček. Hračky tak nejen potěšily děti, ale také pomůžou učitelům rozvíjet fantazii a kreativitu jejich žáků.

    První navštívenou školou byla základní škola Sheqë Mirofci ve vesnici Shtedim. Slečna Ilirie Balajová učí ve škole třídu dětí v předškolním věku. Formou her a cvičení je učí první písmena a čísla. Pro děti si již dlouho přála dětský koutek s hračkami. Třída je plná veselých čtyřletých holčiček a kluků, ale bez funkčního topení a výzdoby je strohá a neosobní.

    Učitelka Balajová byla velmi dojatá a nadšená z pomoci „Klepala jsem již na mnoho dveří a žádala o pomoc, ale až teprve vy jste mi pomohli,“ vypráví slečna Balajová, která studuje magisterské studium psychologie a její nadšení a profesionální vystupování s dětmi je toho důkazem. Její zprvu rozpačití svěřenci na konci české návštěvy již vesele pokřikovali, co chtějí dělat až budou dospělí, a navzájem si představovali své nové chlupaté kamarády.

    Další návštěva se uskutečnila na základní škole Kongresi i Manastirit ve vesnici Glamnik. Tato škola jako jediná v podujevském regionu má integrovanou třídu pro mentálně a fyzicky postižené děti. Učitelé zde vyučují ve třech směnách celkem dvacet šest žáků. Český styčný monitorovací tým se rozhodl podpořit myšlenku začlenění handicapovaných děti mezi zdravé darováním plyšových hraček a základních školních pomůcek.

    Během dne příslušníci LMT také navštívili podujevské gymnázium, kterému Česká rada dětí a mládeže věnovala počítače. Ředitel školy Naim Salihu je informoval, že díky těmto počítačům se škole podařilo otevřít další třídu, která slouží k výuce informatiky a jazyků.

    Humanitární projekt darování plyšových hraček České rady dětí a mládeže byl připraven styčným monitorovacím týmem 16. kontingentu a předán týmem 1. úkolového uskupení praporu operačních záloh, který navázal na jejich práci již začátkem září.

    kapitánka Magdalena Dvořáková, tisková a informační důstojnice 16. kontingentu AČR v silách KFOR

    Autoři