Poslední ročníky dětí, které nastoupily na základní školy, dělají učitelům větší vrásky než dřív. Takové problémy s prvňáky prý nepamatují. Často se neumějí vyjadřovat, někdy dokonce nemají ani základní hygienické návyky.

    Proč je to s prvňáky rok od roku těžší, nedokážou psychologové jasně vysvětlit, ale učitelé to připisují na vrub rozvolněné výchově. Vidí tu zlom, nejde prý jen o běžné stížnosti, že „každá generace je horší“.
    Učitelé si stěžují, že stále více suplují práci mateřských škol a rodičů.

    „Ob rok se vracím k prvňákům a řekla bych, že pokaždé je to s prvňáky o něco složitější než s těmi předcházejícími,“ popsala Právu učitelka Alena Nordová ze Zlína. Na prvním stupni působí šestnáct let, z toho jedenáct let se věnuje výhradně prvňákům a druhákům. Podle ní rodiče nemají na děti čas a dávají jim o to větší volnost, která je zároveň i moderní součástí výchovy.
    „Ony se vyjadřují jednoslovnými větami, chtějí mi něco říct, něco mi povykládat, ale nevědí, jak by to měly říct. Všechny mají obrovskou tendenci o přestávce přijít za učitelkou a sdělovat jí všechno možné. Mají potřebu si s někým povídat, protože doma na to čas prostě není,“ popsala Nordová.
    Děti prý často ani neumějí držet příbor, což dříve bylo nepředstavitelné. Velký problém je i s používáním kapesníků. „Prostě suplujeme rodinu,“ tvrdí Nordová.

    Velká potíž je i s kázní. „Motivovat je obrovsky náročné,“ popisuje Nordová.
    Podle ní je dnes jen pár dětí, které dokážou poslouchat čtení pohádky, zatímco dříve to milovaly. Nejsou zvyklé poslouchat ani reagovat na příkazy, nejsou zvyklé na tzv. záměrnou činnost, tedy být chvíli v klidu, potichu, dávat pozor, poslechnout si, co mají dělat.

    Proč? A co pro to mohou dělat školy?
    Celý článek najdete na:
    http://www.novinky.cz/veda-skoly/281348-deti-zvlcily-chybeji-jim-i-hygienicke-navyky-horekuji-ucitele.html

    Autor