pozadi
.
hlavička ADAM.cz ČRDM
RUBRIKA: knihovnička

     QR kód této stránky ->

Jiný způsob vzdělávání

Autor: NIDM - Miloš Šolc | zařazeno: 13. 1. 2013 | přečteno 6173

Klíčová aktivita Uznávání neformálního vzdělávání vám přináší svou novou publikaci, která současně ztělesňuje jeden ze závěrečných počinů národního projektu Klíče pro život. Seznamte se s již druhou řadou vzdělávacích programů pro nestátní neziskové organizace, souborně vydanou v knize „Sada vzdělávacích programů a příkladů dobré praxe II“.

„Sada vzdělávacích programů a příkladů dobré praxe II“ (detail obálky)
Ověřeno praxí
Jak už číslice II v jejím názvu napovídá, je tato publikace „sestrou“ o něco starší „Sady vzdělávacích programů a příkladů dobré praxe“, jež vyšla v NIDM před bezmála půlrokem. Stejně, jako v první „Sadě“, můžete i zde najít vybrané vzdělávací aktivity a na ně navazující příklady jejich uplatnění, které se snaží přiblížit čtenářům takové metody neformálního vzdělávání, jaké by mohli dobře využít ve své každodenní praxi. Čím se ale „dvojka“ od své předchůdkyně liší?

„Sada vzdělávacích programů a příkladů dobré praxe II“ (vydal NIDM 2012) Obě knihy mají sloužit hlavně vzdělavatelům v „neziskovkách“, jímž mohou být buď „pouhou“ inspirací, anebo přímým prostředkem k vytvoření vlastního vzdělávacího programu. Protože se však první „Sada“ zaměřila především na rozvoj odborných pozic v NNO, orientuje se „Sada II“ zejména na zkvalitnění přímé práce s dětmi a mládeží. Jste-li tedy zaměstnancem či dobrovolníkem pracujícím v nějakém občanském sdružení na pozici vedoucího dětí a mládeže, může být pro vás publikace neocenitelným zdrojem nápadů a invence.

Vzdělávací programy (VP) navíc nejsou jen teoretickými pojednáními. Jejich ústřední funkcí je sloužit (dobré) praxi. Přesvědčí vás o tom možná i fakt, že autory předkládaných metodických materiálů jsou ve většině případů sami zástupci nestátních neziskových organizací, kteří tyto dokumenty nejen sepsali, ale ve svých sdruženích také ověřili.

Jejich VP a příklady dobré praxe (PDP) vznikaly jako výstupy veřejné zakázky Tvorba, inovace a ověření vzdělávacích programů v oblasti neformálního vzdělávání. Důležité slůvko, které při zrodu těchto dokumentů sehrávalo zásadní roli, je (na rozdíl od první „Sady“) právě inovace. A jak konkrétně onomu inovování rozumět?

Prostor pro inovaci
Garantka klíčové aktivity Uznávání neformálního vzdělávání projektu Klíče pro život, Mgr. Daniela Havlíčková, v úvodu k „Sadě II“ píše, že výraz inovace je v tomto případě nutné chápat jako „jiný způsob provádění vzdělávání v souvislosti s tvorbou vzdělávacího programu“. To, co tento „jiný způsob“ určuje, je potom zapojení tzv. „měkkých kompetencí“, které mají být prostřednictvím využití VP rozvíjeny. A v jakéže to oblasti má k tomuto rozvoji docházet?

Dle současných vzdělavatelů a zaměstnavatelů, kteří sem začínají upírat svou pozornost, jde právě o neformální výchovu a vzdělávání. Tato nedílná složka vzdělávacího systému totiž už sama o sobě představuje „jiný způsob“ provádění vzdělávání (a to nejen v souvislosti s tvorbou VP, ale v první řadě v souvislosti se zprostředkováváním a sdílením přímé zkušenosti – kterou formální vzdělávání většinou opomíjí).

Znalosti a dovednosti získané či rozvíjené v procesu mimoškolního vzdělávání tedy bývají čím dál častěji upřednostňovány nejen v běžném životě, ale i na trhu práce. Se změnou (inovací) společensko-ekonomických poměrů je však nutné měnit i naše chápání současného vzdělávání. Zkusme k této změně přispět i my a začněme především u sebe a „příkladného praktikování“ svých organizací. Osobnostní rozvoj našich dětí a mládeže je třeba podporovat a neformální vzdělávání nám k tomu poskytuje více, než možná potřebujeme – otevřený, rozmanitý a hlavně svobodný prostor…

Další informace o měkkých kompetencích naleznete na:
http://userfiles.nidm.cz/file/KPZ/KA1-vyzkumy/Kompetence_v_neformalnim_vzdelavani_na_web.pdf

Publikace „Sada vzdělávacích programů a příkladů dobré praxe II“ je jedním z mnoha výstupů národního projektu „Klíče pro život – Rozvoj klíčových kompetencí v zájmovém a neformálním vzdělávání“, jehož realizátory byly od roku 2009 Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy a Národní institut dětí a mládeže. Klíčové aktivity tohoto projektu jsou zaměřeny na organizace zabývající se neformální a zájmovou výchovou a vzděláváním dětí a mládeže a na vzdělávání lidí, kteří s dětmi a mládeží pracují. Projekt byl spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.



Související články:
Jak rozpoznat své silné i slabé stránky? Sebehodnocením... - 16.06.2013
Cesty ke kvalitě v neformálním vzdělávání - 21.04.2013
Cesta ke kvalitě v neformálním vzdělávání - 03.03.2013
Klíče k neziskovým organizacím - 26.02.2013
Pedagog=manažer? - 31.12.2012
Klíče pro život – projekt, který doširoka otevřel dveře mimoškolní výchově a vzdělávání - 27.11.2012
Změna je život III aneb Jak nastavit vizi a docílit úspěšné změny ve své organizaci? - 25.09.2012
Neziskovky to vzaly za správný konec - 24.08.2012
Nabídka kurzů na srpen a září 2012 - NIDM a Klíče pro život - 07.07.2012
Pozor! Změna času setkání se zástupci NNO k hodnocení procesu uznávání neformálního vzdělávání v ČR - 15.06.2012
Co dělat, když… aneb „last minute“ kurz pro vedoucí - 07.06.2012
Program pro mládež Cena vévody z Edinburghu, o. s. pořádá Národní konferenci projektu „Učení pro život“ - 09.05.2012
Vzdělání, vzdělání, to nás všechny zachrání…? - 05.03.2012
Pozvánka na Závěrečné zasedání oblasti Podpora informačního systému pro mládež 18. 1. 2012 - 10.01.2012
Poslední šance zapojit se do dotazníkového šetření ke klíčovým kompetencím vedoucích pracovníků - 15.11.2011
Zúčastněte se Konference k uznávání neformálního vzdělávání - 22.10.2011
Děti, které volný čas tráví aktivně, se cítí šťastnější, ukázal výzkum NIDM - 30.06.2011
Poslanci a senátoři schválili v dubnu novelu zákona o návykových látkách - 08.05.2011
NIDM zveřejnil výzvu o nadlimitní veřejné zakázce „Tvorba a pilotáž vzdělávacích programů v oblasti průřezových témat“ - 27.04.2011
NIDM zveřejnil výzvu o nadlimitní veřejné zakázce „Tvorba a pilotáž vzdělávacích programů v oblasti průřezových témat“ - 26.04.2011


vytisknout článek | přidat na Facebook Facebook | pridej.cz


Nejčtenější články za posledních 7 dnů
Nejsledovanější příspěvky rubriky video - audio za posledních 30 dnů
.

Aktuální téma: #tábory

· #sbirame · #72hodin · #tabory · #radyanavody · #foglar · #natabore · #dobrovolnici · #eyca #eyca_cz · #kamchodit · #hryahlavolamy · #vanoce · #čtenářství



Kam chodit MŠMT Newtonmedia.cz České Tábory.cz Borovice.cz - Informační centrum pro dětsku rekreaci, tábory, cestování skupin a volný čas. Kecejme do toho
© 2016 ČRDM | Senovážné nám. 24, Praha 1 | Kontakty | Mapa stránek | ADAM.cz na Facebooku / ADAM.cz na Twitteru / RSS ADAM.cz / ATOM ADAM.cz
Přebírání obsahu ADAM.cz. Provozuje redakční centrum ČRDM za podpory MŠMT | Tento web byl vytvořen pomocí phpRS. PDA Mapa stránek Hlavní strana Klávesové zkratky na tomto webu Na obsah stránky

-> Google+