Komunitní centrum Prádelna v Holečkově ulici v Praze 5 hostí již druhým rokem romského mentora – stejnojmenný integrační projekt i úspěšného módního návrháře Pavla Berkyho.

    Mrzne, až praští, ale „Domeček“, jak děti svému centru říkají, je plný mladých hlasů. Před třetí dorazí za „svojí“ skupinou Pavel. Promítací plátno se v příjemně zšeřelém podkroví zabarví odstíny šedesátých let – květovanými šaty, dlouhými nespoutanými účesy, nohavicemi do zvonů, symboly míru a úsměvem Janis Joplin.

    Páni, říkám si, když vidím, jak parta náctiletých napjatě poslouchá vyprávění o časech, kdy mládí patřilo jejich prarodičům. Nebojí se zeptat, pokud je něco zajímá, a tak proud povídání semele i drogy, válku, náboženství nebo volnou lásku – i se všemi stíny, které k životnímu stylu hippies náleží. Pak už se ale do hlavní role dostane móda a nastane rej měření, zkracování, sešívání, vybírání látek, kombinování svršků, vplétání čelenek do vlasů. Málem bych zapomněla, že jsem tu pracovně – na návštěvě realizace projektu Romský mentor.

    Něco dokázat a porozumět si navzájem

    Mezinárodní projekt úspěšně probíhá zároveň v Bulharsku, Maďarsku, Makedonii a na Slovensku. Do České republiky ho přinesla organizace Open Society Foudnations (OSF) a od roku 2011 ho realizuje občanské sdružení ROMEA.

    „Hlavním cílem projektu je přispět k integraci znevýhodněných dětí prostřednictvím realizace volnočasových aktivit z oblasti umění a kultury na školách,“ přibližuje koordinátorka Iva Hlaváčková.

    Jedním ze styčných bodů projektu je právě úspěšný romský umělec – profesionál, který se pravidelně setkává se skupinou dětí a podle svého profesního zaměření pro ně ve spolupráci s pedagogem sestavuje program. V jeho rámci se pak děti seznamují s konkrétní činností a jejími širšími kontexty, ale hlavně samy také vymýšlejí a tvoří. Kromě rozvoje dovedností si však děti osvojují i skupinovou spolupráci a sociální kompetence, pozitivní vzor úspěšné romské osobnosti je pak motivuje k rozvíjení představ o své vlastní budoucnosti a snaze o vlastní úspěšnou dráhu.

    Účast v projektu je otevřená všem dětem, a tak v neposlední řadě přispívá k vzájemnému poznávání kultury romských a neromských dětí, zvyšuje vzájemnou toleranci a napomáhá integraci ve škole.

    V Prádelně ožívá móda napříč minulým stoletím

    Zatímco se loňský ročník projektu Romský mentor v Prádelně nesl v duchu tradičního romského oděvu, estetiky barev, druhů materiálu, romské historie nebo indické módy a kultury, letos se Pavel se svou „mentorskou“ kolegyní – paní učitelkou Lenkou Jiroudkovou rozhodl zasvětit společná setkání výletům do historie módy dvacátého století.

    A tak se v útulném podkroví Domečku díky společnému úsilí před fotografickým plátnem objevily nebo teprve objeví elegantní dívky v upnutých kabátcích s deštníky rozpustile roztočenými za zády, jako by právě vykročily z fotografií ze 40. nebo 50. let, přísní pankáči s natupírovanými číry, hiphopeři v padajících kalhotách nebo temné gothic ladies v černočerných kabátech až na zem.

    Ostatně, zatímco odpoledne pokročilo, změnila se dnes Prádelna v komorní setkání návštěvníků Woodstocku. Mezi přítomnými je znát přátelská, pohodová atmosféra a radost – z kamarádů, tvoření a společného cíle. Ani na chvíli nejsem na pochybách. Jsem přece mezi dětmi květin.

    Více o projektu Romský mentor naleznete na webových stránkách občanského sdružení ROMEA nebo na facebooku. Projekt plně financuje Open Society Foundations v rámci Programu umění a kultura Budapešť a probíhá v rámci Dekády romské inkluze.

    #inkluze #socialnizaclenovani #Rom

    #inkluze #socialnizaclenovani

    Sociální začleňování (inkluze) z pohledu organizací pracujících s dětmi a mládeží je začlenění sociálně nebo zdravotně hendikepovaných dětí a mládeže do volnočasových aktivit pořádaných spolky, oddíly, kluby… apod. Cílem přitom je, aby se stali aktivními a rovnoprávnými členy skupiny. Česká rada dětí a mládeže (ČRDM) toto sociální začleňování podporuje prostřednictvím rozvoje způsobilostí, dovedností a schopností vedoucích, dobrovolníků a dalších spolupracovníků pracovat s dětmi a mládeží se specifickými potřebami v rámci volnočasových aktivit. Vytváří informační prostor pro sdílení zkušeností a předávání informací o aktivitách podporujících inkluzi dětí a mládeže.

    Autor