pozadi
.
hlavička ADAM.cz ČRDM
RUBRIKA: myslím si

     QR kód této stránky ->

Někteří rodiče předškoláků vnímají ověřování jako obtíž a o jeho závěr ani nemají zájem

Autor: Tisková zpráva - EDULAB | zařazeno: 13. 1. 2018 | přečteno 2054

Ověřování úrovně vědomostí dětí, které se vzdělávají individuálně, je nastaveno na příliš brzo, uvítali bychom březen, duben. Mělo by být alespoň jedno další ověření tam, kde dítě vykazuje nedostatky.

EDULAB provedl průzkum u ředitelek mateřských škol, jejichž předškoláci plní povinnou školní docházku formou individuálního vzdělávání...

Rodiče se moc nezajímali o úroveň výstupů. Jednorázové ověření dosažené úrovně osvojování očekávaných výstupů nepovažujeme za vhodný způsob reflexe individuálního vzdělávání... To je jen část poznatků a názorů ředitelek mateřských škol, jejichž předškoláci plní povinnou školní docházku formou individuálního vzdělávání, které uvedly v rámci průzkumu. Ten realizovala v průběhu listopadu minulého roku vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř (EDULAB).

EDULAB provedl průzkum u ředitelek mateřských škol, jejichž předškoláci plní povinnou školní docházku formou individuálního vzdělávání... Po třech měsících od začátku školního roku začaly mateřské školy s ověřováním úrovně osvojování očekávaných výstupů v jednotlivých oblastech podle RVP PV u předškoláků, které rodiče vzdělávají individuálně. Podle 60 ředitelek mateřských škol, které se zapojily do průzkumu, není zavedení možnosti individuálního povinného předškolního vzdělávání dotaženo do konce. Více než polovina dotázaných se vyjádřila, že nepovažuje jednorázové ověření dosažené úrovně osvojování očekávaných výstupů za vhodný způsob reflexe individuálního vzdělávání. A důvodů je hned několik.

Zákonnou povinností rodičů je pouze dostavit se s dítětem k ověření, povinnost vést například sběrné portfolio dětských prací či seznam přečtených knížek ale už nemají. Pokud se při ověření ukáže, že vývoj dítěte není na dostatečné úrovni, ředitelka v podstatě nemůže ukončit individuální vzdělávání. A v případě, že se při ověření identifikují problematické oblasti, mají sice pedagogové povinnost zákonným zástupcům doporučit, jak rozvoj v té či oné oblasti posílit, ale už nemají možnost další vývoj dítěte sledovat a podporovat. Žádné další ověření už totiž zákon nestanoví. „Nedivme se pak, že se více než polovina dotázaných ředitelek vyjádřila, že takto nedotažený systém k zajištění kvalitní předškolní přípravy nic nepřináší. Mají pocit bezmoci a zbytečně vynaloženého úsilí. Celý proces vnímají pouze jako formalitu, která na řádnou přípravu dítěte a na bezproblémový nástup do první třídy nemá žádný vliv,“ konstatovala Miluše Vondráková, vedoucí metodička pro primární a preprimární edukaci EDULAB.

Dotazované ředitelky dále uvedly, že někteří rodiče vnímali povinnost dostavit se k ověření dokonce jako obtíž a o závěr z ověření, tedy o zprávu o aktuální úrovni rozvoje svého dítěte, neměli zájem. Většina z ředitelek se pak shodla, že za nejdůležitější oblasti při ověřování považují socializaci, komunikaci a grafomotoriku a největší obtíže dělaly dětem oblasti komunikačních a sociálních dovedností. „Vzhledem k tomu, že pedagogům mateřských škol chyběla metodika, jak k procesu ověřování přistoupit, připravili jsme ve spolupráci s našimi Metodickými centry pro předškolní vzdělávání Školka hrou soubor postřehů a návrhů, které oblasti ověřovat, jak pracovat s Desaterem pro předškoláka a především, jak spolupracovat a komunikovat s rodiči. Rádi se podělíme o naše zkušenosti s dalšími mateřskými školami,“ dodala Miluše Vondráková.

EDUkační LABoratoř
je nezisková organizace, která podporuje rozvoj inovativních forem výuky. Hlavním cílem je zvýšit popularitu využívání moderních vzdělávacích technologií na školách a ukázat jejich přínos a význam pro modernizaci školství. Více informací naleznete na www.edulabcr.cz.

Vzdělávací organizace EDUkační LABoratoř je členem České národní koalice pro digitální pracovní místa (DigiKoalice) a své aktivity a činnosti realizuje v souladu se Strategií digitálního vzdělávání do roku 2020 MŠMT a snaží se naplňovat její cíle.



Související články:
Začal Gaudeamus Brno 2018 - největší veletrh vzdělávání u nás - 23.10.2018
Co znamená gramotnost a jak s ní pracovat ve školách - 21.10.2018
Učitelům že se přidává? Ano, hlavně práce, upozorňuje prezident učitelského spolku - 20.10.2018
Problémovým dětem pomáhá ve školách 17 700 asistentů - 19.10.2018
Jak naučit děti hospodařit s penězi? S novou hrou Obchod od Albi si to procvičí - 16.09.2018
Lesní školka? Najdi deset rozdílů! - 12.09.2018
Žáci z celé Prahy se chystají na nové programy u Pražského Jezulátka - 08.09.2018
Poprvé do školky a školy? Podporujte radostné očekávání, radí dětský psycholog - 29.08.2018
Středoškoláci z Česka uspěli i na fyzikální olympiádě - 06.08.2018
Jarní prázdniny 2019 - 30.07.2018
Na více než stovce škol začaly Týdny mediálního vzdělávání - 23.05.2018
Nová kampaň prosazuje bezpečné pěší cesty do školy - 22.05.2018
Opravdu? Druhý ročník Týdnů mediálního vzdělávání - 14.05.2018
Čeští středoškoláci zvítězili v evropské přírodovědné soutěži - 11.05.2018
V dubnu proběhne speciální veletrh práce pro mladé z dětských domovů - 10.04.2018
Školní rok 2018/2019 a podzimní prázdniny - 28.03.2018
Škola má právo žákům zadávat povinné domácí úkoly, upozorňuje inspekce - 14.03.2018
Ministerstvo brání vzniku nových soukromých škol, rodiče podali žalobu - 08.03.2018
Učitel naživo - 04.03.2018
Jak vypadá budoucnost českého školství? - 26.02.2018
Multikulti workshopy pro české školy - 19.02.2018
Ve školách učí bývalí šprti, říká zakladatel americké školy v Česku - 05.02.2018
Alternativní školy děti mění. Opravdu se učí a nesnaží se jen zavděčit - 04.02.2018
Co si myslí Jiří Drahoš a Miloš Zeman o Vzdělávání přede-vším - 25.01.2018
Dětem nestačí jen předčítat. Příběhy je musíme naučit vnímat a přemýšlet o nich - 20.01.2018
Na socializaci předškoláků pouhý jeden rok nestačí (Týdeník školství) - 11.01.2018


vytisknout článek | přidat na Facebook Facebook | pridej.cz


Nejčtenější články za posledních 7 dnů
Nejsledovanější příspěvky rubriky video - audio za posledních 30 dnů
.

Aktuální téma: #20letCRDM

· #100letrepubliky · #kamchodit · #sbirame · #72hodin · #tabory · #radyanavody · #foglar · #natabore · #dobrovolnici · #eyca #eyca_cz · #vanoce · #čtenářství · #zlatyamos · #hryahlavolamy



MŠMT Anopress IT České Tábory.cz Borovice.cz - Informační centrum pro dětsku rekreaci, tábory, cestování skupin a volný čas. Strukturovaný dialog s mládeží
© 2018 ČRDM | Senovážné nám. 24, Praha 1 | Kontakty | Mapa stránek | ADAM.cz na Facebooku / ADAM.cz na Twitteru / RSS ADAM.cz / ATOM ADAM.cz
Přebírání obsahu ADAM.cz. Provozuje redakční centrum ČRDM za podpory MŠMT | Tento web byl vytvořen pomocí phpRS. PDA Mapa stránek Hlavní strana Klávesové zkratky na tomto webu Na obsah stránky

--> --> --> Google+