RUBRIKA: představujeme
Reklamu u influencerů pozná jedno dítě z deseti. Rodiče by měli kontrolovat, koho jejich děti sledujíAutor:
Lenka Zemanová | zařazeno: 19. 7. 2019 | přečteno 2340
Rodiče by měli pečlivě hlídat, jaké vzory si jejich děti vybírají...
![]() Je mu teprve sedm let, ale už teď za rok vydělá několikanásobně víc peněz než normální člověk za celý život. A to jenom tím, že si hraje. Jeho kanál na sociální síti Youtube pravidelně sleduje 18 milionů lidí z celého světa a Ryan Kaji je díky tomu nejlépe placeným youtuberem na planetě. Ročně utrží kolem 22 milionů dolarů. „Jsem zábavný a vtipný,“ vysvětluje důvody, proč je tak populární. Ve videích rozbaluje nejrůznější hračky a ukazuje ostatním, co všechno dovedou.
A děti samozřejmě po výrobcích, které vidí na videu, okamžitě zatouží. Na podobném principu fungují kanály všech youtuberů nebo dalších influencerů.
Podobná sdělení přitom velmi často cílí na děti. Průzkum Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze přitom ukazuje, že skrytou reklamu na internetu pozná jen jedno dítě z deseti. Podle výzkumu, který zpracovávala agentura Ipsos, 58 procent zkoumaných dětí mezi devíti a patnácti lety sleduje youtubery a blogery často. Pouze každé desáté dítě přitom poznalo, který příspěvek jejich oblíbeného influencera je sponzorovaný. „Když se měly děti zamyslet nad účelem obrázku a vybrat si jednu ze čtyř možností, polovina dětí uvedla, že hlavním cílem obrázku je ukázat influencera, který se má dobře – pouze 31 % dětí zaškrtlo možnost, že se jedná o reklamu,“ popisují v tiskové zprávě autoři průzkumu, do kterého se zapojilo 330 dětí. Podle spoluautora knihy Dítě v síti Jana Müllera platí jednoduchá úměra – čím více času děti stráví u počítače, tím větší profit z nich mají velké světové firmy. „Děti navíc neumí rozpoznat, které zprávy jsou pravdivé a které ne. Je potřeba jim v tomto směru radit,“ myslí si Müller. Všechno, co youtubeři říkají a dělají, mají děti tendenci považovat za pravdu. Ke svým vzorům totiž vzhlížejí a ani nepřemýšlí nad tím, že by jim mohly lhát. „Každý mladý hledá svého hrdinu, někoho, ke komu může vzhlížet. Dříve to byl Přemek Podlaha, Kostkáč, dneska jsou to influenceři,“ vysvětluje Jonáš Čumrik, který na internetu vystupuje pod pseudonymem Johnny Machette.
Rodiče by ale měli pečlivě hlídat, jaké vzory si jejich děti vybírají.
Podle Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a Sdružení pro internetový rozvoj by měli influenceři každý placený příspěvek jasně označit a usnadnit tak především dětem orientaci v online světě. Podle odborníků však jen někteří influenceři spolupráci s firmami otevřeně přiznávají. Univerzita proto formulovala pravidla pro označování reklamy na sociálních sítích. Neoznačený obsah lze totiž považovat za skrytou reklamu. Pravidla pro označování placené spolupráce je možné najít na webu Férováreklama.cz, který spustili vědci a studenti Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy. Související články:
6 důvodů, proč se děti doma nechtějí svěřit - 08.03.2021 Jak se zachránit při propadnutí ledu - 18.02.2021 #AničkaVloguje: Kdo je to OMBUDSMAN? - 17.02.2021 Nástrahy internetu: Z fotek, které sdílíme, jde zjistit až příliš - 06.02.2021 Potřebuje Česká republika ochránce práv dětí? - 06.12.2020 Akce Pěšky do školy 2020 odstartovala - 23.09.2020 Hrací automaty chceme zachovat, ozývají se starostové. Kde žádají o výjimky? - 28.08.2020 Přehlídka složek IZS v Centru Černý Most - AKTUALIZOVÁNO! - 25.08.2020 Tvůj parťák v nesnázích - 13.08.2020 Kulatý stůl: Ohrožené děti a mládež a péče o duševní zdraví - 10.08.2020 Dětské krizové centrum spustilo kampaň "Medvěd, tvůj parťák v nesnázích" - 10.08.2020 V Česku se šíří nové druhy klíšťat. Vědci prosí veřejnost o pomoc - 29.07.2020 Sexuální predátor poslal na tvůrce dokumentu V síti právníka - 10.07.2020 Každé šesté dítě sdílí své intimní fotografie a videa. „Najděte odvahu o tom mluvit,“ radí Tereza Těžká - 17.06.2020 V síti nejsem lovná 1 - 06.06.2020 Dobročinná aukce ve prospěch obětí domácího násilí - 26.05.2020 Nový projekt Asociace autoškol ČR pro mladé řidiče - 25.05.2020 Je vaše dítě závislé na „lajcích“? Jak na sociální sítě, aby nám nepřerostly přes hlavu - 08.05.2020 Růžový únor, akce pro mladé z dětských domovů o bezpečném sexu - 01.03.2020 Rodiče s dětmi nemluví o zážitcích z internetu, TikTok neznají - 16.02.2020 Darované prostředky pomohou udržet dostupnost Linky bezpečí - 29.11.2019 Kyberšikanu dětí zatím rodiče neberou vážně, může ale vést i k sebevraždám - 24.11.2019 Závislost na mobilu: Zmučený výraz, pak ale přijde změna... - 05.11.2019 Naučte děti, jak se vyhnout šikaně - 09.09.2019 Bezpečně na vodě - 08.08.2019 Zmije letos uštkla už nejméně 15 lidí. Ránu nezaškrcujte ani nevysávejte - 07.08.2019 U počítačových her dokážou strávit i třetinu dne. Je to porucha, míní Světová zdravotnická organizace - 05.07.2019 Začíná další ročník celostátní preventivně-kontrolní akce HAD 2019 (Hazard, alkohol a děti) - 21.06.2019 Konference Lidé v síti - 18.06.2019 Internet je dobrý sluha, ale špatný pán... - 18.06.2019 Otestujte se: jezdíte bezpečně? - 15.06.2019 Úspěch dětí v kolektivu se odvíjí od jejich aktivity na sociálních sítích - 25.05.2019 Jak dostat dítě od displeje? 10 tipů od expertů pro rodiče - 27.02.2019 Konference: Cyber Dialogue - 24.02.2019 Jak fungují dezinformace? Vysvětlí nová videosérie - 18.02.2019 Na novou dobu nejsme připraveni, říká Kovy. S Člověkem v tísni vytáhl proti fake news - 29.01.2019 Duel europoslance Zahradila a mluvčího českých elfů Kartouse o trollech a cenzuře na internetu (Video: Seznam.cz) - 28.01.2019 Psi vystresovaní z ohňostrojů často končí v útulcích - 30.12.2018 Co je to Fakescape? - 07.11.2018 Jak postupovat při ošetření krvácejících ran - 05.11.2018 Novinka pro motoristy: chudší lékárnička i povinná výbava - 03.10.2018 Hazard, alkohol a děti - HAD 2018 - 02.10.2018 V Šárce se již popáté šlapalo násilí na paty - 28.09.2018 Šikana nesmí být tabu - 26.09.2018 Streetworkeři se u teenagarů častěji potkávají s agresí. Děti a mladí lidé - oběti i pachatelé - 01.09.2018 Informace k ochraně osobních údajů ve vztahu ke zveřejňování fotografií z činnosti dětských spolků - 13.07.2018 Na sociální sítě až od 15 let. Sněmovna věk pravděpodobně nesníží - 18.06.2018 Účet na sociálních sítích pro děti do 15 let jen se souhlasem rodičů, žádá návrh zákona o osobních údajích - 06.04.2018 Nejčtenější články za posledních 7 dnů
Nejsledovanější příspěvky rubriky video - audio za posledních 30 dnů
Aktuální téma: #koronavirus
#20letCRDM
|
![]() • ‚Tragické finále‘ Jana Blatného - s Erikem Taberym o dni, který otřásl českou politickou scénou - 9. 4. 2021
• Rozhovor s Lee Loudou, kandidátem do Rady České televize - 16. 3. 2021
Představujeme
Mezinárodní
Pozvánky
Rozhovory
|