Studenti se letos již podvanácté utkají v tvorbě vzorového vydání spotřebitelského časopisu pro mládež, a to v rámci soutěže Spotřeba pro život.

    Tento rok musí prokázat své znalosti ohledně bezpečného a odpovědného chování na internetu, tedy třeba při nakupování v e-shopech či užívání sociálních sítí. Neodmyslitelnou součástí je i schopnost odolat šířeným dezinformacím. Vítězné týmy se za odměnu podívají do sídla Evropského parlamentu ve Štrasburku. Soutěž vyhlašuje spotřebitelská organizace dTest.

    Bez počítače a internetu se dnes obejde málokdo. Právě ve světě financí, nakupování a sociální interakce se online přístup stal takřka přirozeností. Jenomže e-shopy, sociální sítě, banky a jejich klienti nejsou jediní, kteří se pohybují po sítích. A i když v poslední době slýcháme o hackerech spíše v souvislosti se špionáží a útoky na servery různých vlád a agentur, neznamená to, že by naše konta a účty zůstaly v bezpečí. Pojmy jako třeba phishing či hromadné zasílání podvodných e-mailů ze slovníků počítačové bezpečnosti jen tak nezmizí. Neodmyslitelnou součástí dnešní doby je také šíření dezinformací, kterým nejen dospělí, ale i studenti musejí odolávat.

    V rámci zpracovávaného soutěžního časopisu se studenti musí pokusit své čtenáře seznámit s tím, jaká rizika číhají na jejich počítač i na ně samotné při neodpovědném počínání. Vysvětlit jim, že záleží na nich, kolik dvířek za sebou nechají při procházení internetem otevřených. Měli by čtenářům poskytnout návod, jak utěsnit alespoň základní bezpečnostní skuliny domácích počítačů, tabletů nebo chytrých telefonů.

    Studenti by měli čtenářům třeba vysvětlit, co je to firewall a co antivirový program. Před čím je mají chránit a jak vlastně fungují. Ukázat jim, že za podobné programy nemusejí vynakládat horentní sumy, ani věnovat přehršel času jejich nastavení. Měli by tedy čtenářům poradit, jak se na internetu chovat bezpečně, a nasměrovat je k odpovědnému užívání internetu.

    Soutěž Spotřeba pro život vyhlašuje dTest pro studenty středních škol, vyšších odborných škol a žáky odborných učilišť, mohou se jí ale účastnit samostatně i studenti a žáci zapojení do různých forem mimoškolních odborných aktivit. Každý soutěžní kolektiv reprezentuje tříčlenný redakční tým a koordinátor z řad dospělých.

    Soutěží se v tvorbě vzorového vydání spotřebitelského časopisu pro mládež. Studenti v něm zužitkují vlastní zkušenosti s daným tématem, mohou také zpracovat porovnání poskytovaných služeb. Soutěžní časopis má mít v tištěné podobě formát A4, osm až dvanáct číslovaných stran obsahu a čtyři strany samostatné obálky.

    Zpracované časopisy mohou soutěžní týmy zasílat až do konce května tohoto roku. Poté odborná porota vybere pět soutěžních časopisů, jejichž autoři obdrží věcné ceny věnované vyhlašovatelem soutěže. První tři kolektivy obdrží spolu se svými koordinátory jako odměnu zájezd do sídla Evropského parlamentu ve Štrasburku. Každá škola zúčastněná v národním kole soutěže obdrží zdarma předplatné tištěné verze časopisu dTest pro následující školní rok. dTest vyhlašuje letošní ročník soutěže pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky, Českého telekomunikačního úřadu a místopředsedy Evropského parlamentu Marcela Kolaji. Více informací o soutěži najdete na www.spotrebaprozivot.cz.


    dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
    Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.


     

    Autoři