RUBRIKA: ostatní
Nový projekt na podporu vzdělávání ohrožených dětí v době pandemieAutor:
Česká asociace streetwork, z.s. – Lucie Nemešová | zařazeno: 6. 11. 2020 | zařadil/a: -maj- | přečteno 1078
![]() ![]() Zavřené školy v době pandemie covid-19 postavily učitele, žáky i rodiče opět před výzvu učení tzv. „na dálku“. Některým rodinám tato výuka ale činí potíže – děti nemají dostatečné zázemí, motivaci, techniku či připojení. Ačkoli jsou školy lépe vybaveny, některé děti přesto vypadávají ze vzdělávací sítě, obzvláště ty, které se nevrátily před létem do školních lavic nebo jsou ze sociálně slabších rodin. Tyto rodiny propojují zpět se školami i dobrovolníky nízkoprahová zařízení, která nabídla svou pomoc a mají svou síť pracovníků. Děti mohou docházet na distanční výuku či doučování přímo do těchto zařízení. Podle analýzy informačního centra o vzdělávání EDUin se zhruba deset tisíc dětí přestalo během první vlny karantény vzdělávat. Obnovení distanční výuky tak pro velkou část dětí a mladých lidí představuje riziko předčasného odchodu ze vzdělávání, s kterým má Česko nejen v sociálně vyloučených lokalitách potíže. „Dramatická situace je u studentů učebních oborů, tedy po ukončení povinné školní docházky. Místo školy si najdou brigádu, začnou vydělávat a návrat do školy, která není nijak lákavě stráveným časem. To, že nedokončí vzdělání, je dohoní v životě později,“ konstatuje Martina Zikmundová, ředitelka České asociace streetwork. V čem je to tak problematické? Mnoho dětí během uzavření škol ztrácí kontakt se školou, se svými spolužáky a ztratí i vzdělávací návyky. Pro samotné školy je složité s takovými dětmi komunikovat, obzvláště, když už dříve do školy příliš nechodily, nebo neměly doma pro vzdělávání podporu, upozorňují odborníci. „Ještě před covidem některé školy s rodiči těchto žáků neuměly komunikovat, bez rodičů je těžké žáky k výuce motivovat,“ uvádí Petr Matoušek z České asociace streetwork a dodává, že nyní tyto děti ze vzdělávání nyní úplně vypadávají. Nejvíce ohrožené je podle něj školství ve vyloučených regionech, jsou školy, které stále ani online nevyučují. Na místní úrovni by tak bylo podle odborníků přínosné propojit vzdělávání se sociálními službami. To se nyní pilotně děje na řadě míst Česka, kde se nízkoprahová zařízení zapojila do pomoci školám a rodinám. Iniciativu podporují zejména školy a samotní učitelé. Například Valerie Lažo, učitelka na prvním stupni základní školy, se často setkává s rodiči, kteří odmítají individuální konzultace nebo nedodržují jejich pravidelnost, což nyní způsobuje obrovské potíže. Dalším problémem, jak říká, jsou rodiče, kteří nemluví česky. Pomoc nyní nabídla nízkoprahová zařízení pro děti a mládež. Ta umí tyto děti a jejich rodiny nakontaktovat, díky terénní sociální práci ví, kde se děti pohybují, a s rodinami mají navázaný vztah. V současné situaci umí rodinám vysvětlit potřeby a výhody pomoci dobrovolníků s výukou online i dosud zameškanou látkou. „Děti aktivně vyhledáme, domluvíme se školou individuální plán doučování dle potřeb dítěte a rodičům vysvětlíme, co, jak a proč děláme. Tam, kde je potřeba, rodiny navážeme i na další sociální služby, jako je sociálně-aktivizační služba apod. Je důležité, aby dítě i rodina nezůstaly bez podpory. Následky propadu bychom řešili mnoho dalších let,“ doplňuje Martina Zikmundová. V současnosti v rámci nového projektu České asociace streetwork a Nadace České spořitelny pomáhá se síťováním a znovuzapojením do vzdělávacího procesu 23 členských zařízení asociace a další se hlásí; desítky dalších zařízení pak pracují mimo tento projekt. Zvýšený zájem rodin oproti letním měsícům potvrzuje i klub Amari, Kostka Krásná Lípa, který je součástí projektu. Zatímco po jarní vlně se podle klubu zdálo, že dobrovolníků i techniky je dostatek, zejména v chudých rodinách se nyní ukazuje, že technika stále chybí. „Některé děti nemají počítače nebo tablety. Děti na prvním stupni navíc ani neumí používat programy potřebné k online výuce. Takže některé to stále musí psát na papír,“ potvrzuje také Valerie Lažo. Česká asociace streetwork proto vyzývá všechny, kdo mohou techniku poskytnout, ať se na ni obrací.
Krizový fond na pomoc dětem a rodinám ohroženým chudobou a domácím násilím Nadace České spořitelny podpořil projekt České asociace streetwork „Podpora vzdělávání dětí ohrožených sociálním vyloučením v době pandemie COVID-19“.
Česká asociace streetwork (ČAS) je střešní organizací poskytovatelů nízkoprahových sociálních služeb. Ty jsou snadno dostupné lidem a zcela zdarma. Pracují s dětmi a mládeží, s lidmi bez domova, s uživateli návykových látek a dalšími osobami v nepříznivé sociální situaci. Mimo to ČAS vzdělává a vede mnoho vlastních projektů. Před sedmi lety spustila projekt Streetwork online, v rámci něhož vznikl portál jdidoklubu.cz. Práci streetworkera tak asociace přenesla i do online prostředí. ČAS v České republice funguje od roku 1997. Více na www.streetwork.cz
#koronavirus Související články:
Otrávený učitel ještě nikoho nic nenaučil - 22.02.2021 Studenti s ministrem Plagou v Otázkách Václava Moravce - 19.02.2021 Úplná katastrofa pro tělo i duši, říká lékař Balík k distanční výuce a zákazu sportování dětí - 14.02.2021 Dostaňte nás ven! Středoškoláci protestovali před Sněmovnou v županech a pyžamech - 14.02.2021 Poselství z Přírodní školy pro rok 2021 - 12.02.2021 Deváťák napsal ministrovi, co zažívá při distanční výuce - 09.02.2021 Diskusní setkání ČRDM k tématům Partnerství pro vzdělávání 2030+ - 06.02.2021 Kolik dní byli žáci ve škole? Jen jedna skupina byla víc v lavicích než doma - 03.02.2021 Pozvání na online setkání k tématům vzdělávání - 01.02.2021 Ve školách budou moci učit i odborníci, kteří nejsou pedagogy, schválili poslanci - 28.01.2021 Talentovaní žáci ve vaší škole? Přihlaste je do T-kurzů - 17.01.2021 Asociace nechápe, proč mohou fungovat lesní školky, ale lesní kluby nikoli - 16.01.2021 Školy v přírodě a PES - 09.01.2021 Studie ukazují, že se ve školách covid masivně nešíří. V Česku se zavíraly jako první - 31.12.2020 Tři romské děti ve třídě jsou „bod zlomu“. Reportáž odkryla bolest školství - 06.12.2020 V pondělí se vrátí do škol deváťáci i maturanti - 19.11.2020 Fajn poměr ceny a výkonu, ale velká nerovnost, shrnuje Bob Kartous české školství - 19.11.2020 On-line by se mělo učit maximálně tři hodiny za sebou, vzkazuje Plaga - 09.11.2020 Víte, co je to Klub anonymních záškoláků? - 05.11.2020 Co v lockdownu? Zlepšete si němčinu! - 02.11.2020 Zavřené školy? Jak je to jinde v Evropě? - 28.10.2020 Rady nejen pro pracující matky, jak během distanční výuky dětí zvládat i vlastní práci - 26.10.2020 Plaga: Pokud zpřísněná opatření nezafungují, první stupeň ZŠ se nemusí začátkem listopadu otevřít - 14.10.2020 Proč se učit venku i v době koronavirové - 13.10.2020 Výuka češtiny by si dávno zasloužila zásadní změny. Jedna taková už je na světě - 18.09.2020 Studenti pedagogických fakult pomohou žactvu s doháněním učiva - 10.09.2020 Dotazník ke vzdělávacím kurzům pro pedagogy - 09.09.2020 Webinář 7. září: Fulbright-Masaryk program pro neziskový sektor - 06.09.2020 Bohumil Kartous na ČT24: Nový školní rok - 31.08.2020 Pomoc s výdaji na školáka má být poskytnuta všem, kdo na ni mají ze zákona nárok - 27.08.2020 V Praze vzniká jednorázový freeshop pro rodiny, které mají problém zaplatit dětem pomůcky do školy - 26.08.2020 Revoluce v tělocviku: už žádné stání ve frontách, všichni se hýbou - 30.07.2020 Nový školní rok začne 1. září ve školách pro všechny žáky - 30.07.2020 Zájem o Erasmus trvá, výjezdy zrušila jen desetina studentů - 27.07.2020 Kritické myšlení a globální témata 2020/2021 - pozvánka na kurz - 12.07.2020 Provoz škol a školských zařízení o prázdninách... - 01.07.2020 On-line konference: Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ - 22.06.2020 Červnové doškolováky - nabídka ekocentra Chaloupky - 27.05.2020 MŠMT: Harmonogram uvolňování v oblasti školství – AKTUALIZOVÁNO 25. 5. 2020 - 26.05.2020 Méně učiva, méně hierarchie. Bylo by škoda, kdyby se školy vrátily k „normálu“ - 19.05.2020 Ministerstvo školství zveřejnilo termíny maturitních, závěrečných a přijímacích zkoušek - 10.05.2020 Návrat do škol zvýraznil absurdity ve vzdělávání - 07.05.2020 Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského otevírá - 06.05.2020 AKTUALIZOVÁNO: Harmonogram uvolňování v oblasti školství - 02.05.2020 Dobré učitele potřebujeme! Pomáhej tím, že si čteš... - 30.04.2020 Deváťáci zpátky do lavic. O návrhu Plagy rozhodne ve čtvrtek vláda - 29.04.2020 Nominujte dobré učitele na cenu Global Teacher Prize CR 2020 - 29.04.2020 Vyhláška MŠMT o hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve 2. pololetí letošního školního roku - 27.04.2020 Tisková konference ministra školství R. Plagy - brífink 15. 4. 2020 - 16.04.2020 Do školy se o prázdninách nepůjde, tábory budou nejdřív v srpnu - 15.04.2020 Školy se do konce června spíš neotevřou... - 14.04.2020 Jeden svět na školách – ONLINE VÝUKA - 31.03.2020 Nový zákon umožní posunout termíny zkoušek na VŠ - 31.03.2020 MŠMT: Zvláštní pravidla pro přijímací a závěrečné zkoušky ve školním roce 2019/2020 - 30.03.2020 Nejčtenější články za posledních 7 dnů
Nejsledovanější příspěvky rubriky video - audio za posledních 30 dnů
Aktuální téma: #koronavirus
#20letCRDM
|
![]() • Rok 2020 očima dětí: online kroužky, virtuální třídy a babičky přes facetime a roušky - 24. 2. 2021
• Studenti s ministrem Plagou v Otázkách Václava Moravce - 19. 2. 2021
• Jak se zachránit při propadnutí ledu - 18. 2. 2021
Představujeme
Mezinárodní
Pozvánky
Rozhovory
|