RUBRIKA: odborný článek
Ředitelé škol a vzdělávacích organizací se připojují k otevřenému dopisu ministrovi školstvíAutor:
META, o.p.s. – Duc Anh Le | zařazeno: 11. 11. 2020 | zařadil/a: -maj- | přečteno 809
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy na konferencích Národního pedagogického institutu ČR (15. října) a organizace META, o.p.s. (22. října) představily návrh nové systémové podpory jazykové přípravy žáků cizinců.
![]() Ačkoliv se ministerstvo v nově schválené Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ plánuje zaměřit na snižování nerovností ve vzdělávání, navrhované změny v zatím představené podobě však povedou k jejich zvyšování.
„Představený návrh je pro nás velké zklamání, jde proti usnesení Rady vlády pro lidská práva z 1. 9. 2020, neboť nezajišťuje systémovou podporu při integrací dětí cizinců do škol, dokonce by situaci většiny z nich zhoršoval,“ komentuje předsedkyně vládního Výboru pro práva cizinců Magda Faltová.
Kromě nového systému hrozí také omezení podpory ve výuce v rámci inkluze, za kterou ministerstvo nedávno sklidilo kritiku. V případě žáků s neznalostí jazyka by žáci přišli o podporu pedagogickou intervencí, asistenty pedagoga, ale i podporu v běžné výuce individuálním přístupem podle individuálního vzdělávacího plánu.
V otevřeném dopise odborníci upozorňují, že navrhované změny zásadním způsobem negativně dopadnou na úspěšnost všech žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka. A to především proto, že veškerá pozornost je věnována pouze výuce češtiny v krátkodobé jazykové přípravě, ale opomíjí pro školní úspěšnost zásadní dlouhodobou podporu (akademického) jazyka v rámci běžné výuky. Ta by těmto žákům měla být poskytována paralelně s jazykovou přípravou formou úprav obsahu, metod a hodnocení ve vzdělávání. Ideálně bez nutnosti doporučování z poraden.
Prohlédněte si také infografiku, která shrnuje pro a proti nového systému, potřeby škol a jak by vypadala podpora v regionech, pokud by byl návrh takto přijat.
„Vůči dětem s OMJ máme ohromný dluh. Zajistit někoho, kdo by přijel každý týden za nimi do školy a se zvládnutím češtiny by jim pomohl, bych považovala za první splátku toho dluhu. Na výuku češtiny jako druhého jazyka potřebujete odborníka s příslušným vzděláním. Školy by neměly mít problém ho zajistit – měl by na starost žáky v několika školách a pravidelně by za nimi jezdil. To by mělo obrovský význam pro žáky s OMJ i pro metodickou podporu jejich učitelů,“ doplňuje předsedkyně Učitelské platformy Petra Mazancová. V současné době je podle odhadů odborníků na základních školách přibližně 18 000 žáků s nedostatečnou znalostí vyučovacího jazyka. Tito žáci jsou významně ohroženi školní neúspěšností, na což opakovaně upozorňují mezinárodní testy, v ČR především výsledky jednotných zkoušek, a v praxi se to také zcela jasně projevilo v průběhu jarní krize v rámci dálkového vzdělávání. Právě z těchto zkušeností jasně vyplývá, že vzdělávací systém potřebuje mít vybudovanou skutečně systémovou podporu rozvoje jazyka těchto žáků, která by umožnila funkční podporu pro pedagogy a zajistila i rovný přístup žáků s OMJ ke vzdělávání. Navrhované změny ale naopak povedou k jeho snižování. Zároveň doporučujeme prohlédnout si infografiku k současné situaci na ZŠ, kde je znázorněno, jak vypadala podpora žáků s OMJ v roce 2019 a na co systém navazuje.
„Děti s odlišným mateřským jazykem potřebují spravedlivou a funkční podporu proto, aby mohly naplnit svůj vzdělávací potenciál. Systémové řešení jejich efektivní podpory je třeba nastavit neprodleně, a to ve spolupráci s experty, kteří mají o potřebách dětí s odlišným mateřským jazykem dlouhodobé poznatky a vytrvale nabízí Ministerstvu školství pomoc s nastavením funkčního systému podpory dětí s OMJ,“ dodává Klára Šimáčková Laurenčíková, předsedkyně vládního Výboru pro práva dítěte.
Otevřený dopis k přečtení naleznete ZDE. Chcete se zapojit i Vy? Podpořte online petici svým podpisem ZDE.
Související články:
Držíme spolu – L´ikeras peha! - 27.03.2021 Finanční škrty v sociálních službách jsou nepřijatelné, vzkazuje Senát české vládě - 23.03.2021 Iniciativa Za bydlení kritizuje postup vlády ve věci čerpání evropských peněz - 06.03.2021 Přesměrování části peněz z ESF+ do infrastruktury je skoro hazardem - 04.03.2021 Nestátní organizace zřejmě naposledy apelují na vládu, aby nekrátila Evropský sociální fond - 22.02.2021 Apel na vládu ČR: Děti jako vládní priorita - 17.02.2021 META: Vydáváme nová systémová doporučení ke vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykem - 13.02.2021 Máme místo příčin problémů řešit jen následky? - 19.01.2021 Ve vyhlášce o inkluzi asistenti zůstali, některé výhrady však trvají - 10.01.2021 Vláda chce peníze Evropského sociálního fondu utratit za beton, poskytovatelé sociálních a dalších služeb nesouhlasí - 15.12.2020 Vláda chce peníze Evropského sociálního fondu utratit za beton, poskytovatelé sociálních a dalších služeb nesouhlasí - 11.12.2020 Výzva poslancům: "Zařaďte pětku!" - 03.11.2020 NaZemi: Výstava na stromech 2020 - 07.10.2020 Otevřený dopis META, o.p.s. k novele inkluze - 24.09.2020 Glosa: Šetřit na postižených dětech je skandál. Ale projde - 22.09.2020 Nejčtenější články za posledních 7 dnů
Nejsledovanější příspěvky rubriky video - audio za posledních 30 dnů
Aktuální téma: #koronavirus
#20letCRDM
|
![]() • ‚Tragické finále‘ Jana Blatného - s Erikem Taberym o dni, který otřásl českou politickou scénou - 9. 4. 2021
• Rozhovor s Lee Loudou, kandidátem do Rady České televize - 16. 3. 2021
Představujeme
Mezinárodní
Pozvánky
Rozhovory
|