pozadi
.
hlavička ADAM.cz ČRDM
RUBRIKA: ostatní

     QR kód této stránky ->

Vánoce jinak: lehce a zdravě

Autor: Anna Ročková – Storyhunters | zařazeno: 13. 12. 2020 | zařadil/a: -maj- | přečteno 455

Blíží se Vánoce, tedy svátky, které jsou primárně spojené s rodinou, dárky, snad i klidem a pohodou a také jídlem.

Vánoce (ilustrační foto Jiří Majer, 2020)

Právě během těchto několika dní, na něž se chystáme několik týdnů dopředu, jíme často více než obvykle. To se následně odráží nejen na naší váze, ale především na tom, jak se po jídle cítíme. Pocity těžkosti a přejedení nejsou výjimkou. Neulehčí ani rodinné návštěvy, během nichž kromě jídla nechybí ani alkohol. Pokud chcete letošní svátky strávit nejen v klidu, ale s pocitem lehkosti, máme pro vás několik tipů, jak toho dosáhnout.

Odlehčení české klasiky
Česká klasika je sice chuťově vynikající, ale rozhodně není pro celý trávicí systém nejlehčí. Pokud proto toužíte po změně, měli byste se soustředit na vyřazení ingrediencí, které váš žaludek zatěžují. Jednou z nich je například i majonéza, jíž řada z nás při dochucení salátu nešetří. V celém pokrmu přitom vůbec není potřeba. „Existují i alternativní recepty na bramborový salát, v nichž kromě brambor naleznete jen panenský olivový olej, citronovou šťávu a vhodné koření. Ještě navíc je to velmi jednoduché,“ říká Ing. Robert Žižka, ředitel organizace Prameny zdraví a průkopník medicíny životního stylu, nového vědního oboru, který se v současné době etabluje na evropském kontinentu.

Pokud chcete svůj salát ještě něčím ozvláštnit, skvělým doplňkem brambor je například červená řepa. Na takový salát se pak výborně hodí hořčicová zálivka, na kterou potřebujete dijonskou hořčici, sójovou smetanu, citronovou šťávu, trochu cukru, špetku soli a pepře. Další variantou je bramborový salát s houbami, který je navíc velmi jednoduchý a jeho příprava vyžaduje minimum času. Stačí totiž jen smíchat uvařené brambory, houby v kyselém nálevu a nadrobno nakrájenou cibuli.

Vsaďte na ořechy
Řada z nás má Vánoce spojené s cukrovím a spoustou sladkého. Pokud přemýšlíte, jak tyto sladké pochutiny nahradit zdravějšími ingrediencemi, vsaďte na ořechy. Ty jsou, na rozdíl od rohlíčků a lineckého, pro naše tělo přínosné. „Hrst ořechů denně může snížit riziko infarktu a úmrtí na srdeční onemocnění na polovinu. Konzumovat byste měli především vlašské, lískové (a případně i pekanové) ořechy, pistácie a mandle. Ty totiž patří mezi nejzdravější druhy ořechů,“ doporučuje Robert Žižka.

Stejně jako u každé potraviny, i v tomto případě musíte myslet na známé pravidlo „všeho s mírou“. Ořechy obsahují velké množství tuku, a tak se jejich nadměrná konzumace nemusí vyplatit například při redukční dietě. Jako náhrada sladkého cukroví během vánočních svátků ale poslouží skvěle, plus mohou být dobrým základem pro zdravější variantu sladkého. „Z mletých vlašských ořechů se dají upéct velmi dobré koláčky, stačí jen přidat celozrnnou pšeničnou mouku, mleté lněné semínko, karobové bonbony, vanilku a javorový sirup a koláčky jsou na světě,“ radí Žižka.

Dostatek ovoce a zeleniny
Ani o vánočních svátcích byste neměli zapomínat na dostatečný příjem ovoce a zeleniny. „Jedná se o potraviny bohaté na vlákninu, zejména ovoce navíc obsahuje velké množství antioxidantů a působí protizánětlivě. Dostatečný příjem těchto potravin navíc zvyšuje pocit sytosti, tudíž pak nebudete mít potřebu sníst vše, co se na stole nabízí, a to včetně cukroví, chlebíčků či jednohubek,“ vysvětluje Robert Žižka.

V neposlední řadě je ovoce a zelenina zdrojem vitamínů, které pomáhají chránit organismus před viry a bakteriemi. „Ideálním způsobem, jak konzumovat dostatek ovoce, je dát si místo sladkého dezertu ovocný salát. Díky cukrům obsaženým v ovoci si dopřejete sladkou chuť, zároveň ale uděláte něco pro své zdraví, a navíc vám po něm nebude těžko. Nakrájejte například jablka, hrušky, pomeranč a ananas, salát posypejte rozinkami a dostanete chutnou a sladkou tečku na závěr,“ doporučuje Žižka. Dodává, že „mlsat se o Vánocích dají i slaďoučké datle, které navzdory vysokému obsahu jednoduchých cukrů nepřispívají k přibývání na váze a snižují míru oxidačního stresu i hladinu triglyceridů. Vynikající jsou například v kombinaci s mírně nakyslými jablky.“

Vánoce pro zažívání
Je samozřejmě důležité prožít vánoční svátky především v klidu a bez jakéhokoliv stresu. Stejně jako po jednom zdravém jídle nezhubnete, tak po jednom nezdravém neztloustnete. Je však důležité myslet i na to, jak se po jídle cítíte, a byla by škoda, aby ve vás jídlo vyvolávalo pocity nadýmání a těžkosti. Odlehčením svého jídelníčku tak můžete dát vánoční dárek svému trávícímu systému.



Související články:
Terapie z obýváku: Jediné řešení v době, kdy úzkostí přibývá - 26.10.2020
Kampaň #ProPopdporu chce pomoci lidem s postižením - 17.09.2020
Pravidelný pohyb – klíč k tělesné i duševní pohodě - 06.08.2020
Co se smí a nesmí po dnešních opatřeních vlády - 12.03.2020
Mimořádné opatření - zákaz pořádání hromadných akcí s předpokládanou návštěvností nad 100 osob - 11.03.2020
Nic nového pod sluncem, aneb Pandemie v dějinách nelítostně kosily - 09.03.2020
Glosa Daniela Kroupy: Proč dělala tetička za války zásoby - 06.03.2020
Pravidla testování na koronavirus se v Česku mění - 05.03.2020
Koronavirus? Ovládá nás strach jako člověka doby kamenné, nezvládáme svoji dobu - 05.03.2020
Informace pro školy KE KORONAVIRU - 29.02.2020
Očkování bude povinné i pro soukromé školky - 13.02.2020
Seminář - Děti s ADHD - tak trochu jiné děti - 5. 2. 2020 - 22.01.2020
Evropská unie zakáže toxické zpomalovače ve spotřebním zboží! - 18.01.2020
Toxické plasty do našich domovů nepatří! - 18.01.2020
Jsou zázračně zdravé a levné. A přesto jsme na ně zapomněli a nahrazujeme je cizími potravinami - 28.08.2019
Český den proti rakovině - středa 15. května - 15.05.2019
Náctiletí trpí nedostatkem spánku. Za epidemii můžou mobily a časné vstávání - 05.05.2019
Křik, krev a mrtví. Tak vypadá havárie letadla - 19.04.2019
Tahle dřina v rytmu Bee Gees zachraňuje životy. Veselovský si vyzkoušel resuscitaci - 18.03.2019
Do nikoho kromě dětí nedýchejte, nazvrací vám do pusy, stačí masáž srdce, radí Samek - 18.03.2019
Výzva Do práce na kole bude poprvé i v Pelhřimově - 05.03.2019
Většina lidí neodmítá očkování proti spalničkám, ale kombinovanou vakcínu - 13.02.2019
Psycholog Miroslav Hudec píše o rizicích spojených s alkoholem (nejen) u vodáků a cyklistů - 04.08.2018
Brněnští veterináři prosí veřejnost o pomoc s pátráním po klíštěti pijáku lužním - 19.04.2018
Veselé (ne)čokoládové Velikonoce - dTest - 27.03.2018
První pomoc v mobilu - aplikace od Českého červeného kříže - 12.01.2018
Znáte portál Mladý zdravotník? - 11.01.2018
Svoji podporu oprávněných zájmů dětí a mládeže nevzdávám - 16.11.2017
Na tábor či na lyžařský výcvik má dítěti stačit jedno lékařské potvrzení platné dva roky - 02.11.2017
Zuby našich dětí: Jak je správně čistit - 11.01.2017
Škola začala chystat žákům snídaně. Uspěla, její model kopírují další - 17.12.2016
Už za týden rozhodne Štrasburský soud o právu žen na domácí porod - 12.11.2016
Vítězem Ekotopfilmu se stal snímek o významu mikroorganismů na přirozený porod - 30.10.2016
Čtyřleté neočkované dítě do školky nesmí, pětileté už musí. Jak to? - 07.10.2016
Prevence dětských úrazů zaznamenává úspěchy - 11.09.2016
Éčka v potravinách mohou ovlivňovat pozornost dětí... - 15.08.2016
Nová porucha příjmu potravy postihuje nejčastěji děti a dospívající - 21.07.2016
Alzheimer poradna Vysočina nabízí konzultace i během léta - 23.06.2016
Zapomeňte na filmy! - 15.06.2016
Seber se a vypadni! - 14.06.2016
Duševně nemocní jsou méně nebezpeční, než si většina myslí... Projekt mění postoje studentů - 11.06.2016
Kam kráčí české porodnictví? – aneb Klíčem ke změně jste vy, rodiče - 17.05.2016
Jak bezpečně odstranit klíště 3 - 15.05.2016
Předpověď aktivity klíštěte obecného na území České republiky - 14.05.2016
Festival o těhotenství, porodu a rodičovství - nabídka (nejen) pro školy - 13.05.2016
Jak bezpečně odstranit klíště 2 - 12.05.2016
Jak bezpečně odstranit klíště 1 - 12.05.2016
Česko svítí modře! Šance Dětem: Příběh Zity - dívky s dětským autismem - 07.04.2016
Nejsem nevychovaný, jsem autista... - 06.04.2016
Autismus a Michal Roškaňuk: "Neurodiverzita - cesta k novým řešením..." - 05.04.2016
Komunikace s lidmi s poruchou autistického spektra - 04.04.2016
Jíte částečné salámy a náhražkový sýr? Používejte selský rozum, radí Pavel Maurer - 03.04.2016
Začíná kampaň Česko svítí modře, má zvýšit povědomí o autismu - 02.04.2016
AKTUALIZOVÁNO: Neboříme systém povinného očkování... - 29.03.2016
Senátní novela o očkování dětí ve Studiu 6 ČT - 28.03.2016
Neboříme systém povinného očkování, chceme jen odstranit zjevné nelogičnosti - 25.03.2016
Na potřebu dostatečného odpočinku má upozornit Světový den spánku 18. března - 18.03.2016


vytisknout článek | přidat na Facebook Facebook | pridej.cz


Nejčtenější články za posledních 7 dnů
Ceny v soutěži Zlatý oříšek
11. 1. 2021, 453x
Nejsledovanější příspěvky rubriky video - audio za posledních 30 dnů
ADAM.cz
27. 12. 2020, 647x
.

Aktuální téma: #koronavirus #20letCRDM

· #100letrepubliky · #kamchodit · #sbirame · #72hodin · #tabory · #radyanavody · #foglar · #natabore · #dobrovolnici · #eyca #eyca_cz · #vanoce · #čtenářství · #zlatyamos · #hryahlavolamy


Představujeme


Mezinárodní


Pozvánky
NGO Market 2021
NGO Market 2021
27. 12. 2020


Rozhovory





MŠMT Anopress IT České Tábory.cz Borovice.cz - Informační centrum pro dětsku rekreaci, tábory, cestování skupin a volný čas. Strukturovaný dialog s mládeží
© 2020 ČRDM | Senovážné nám. 24, Praha 1 | Kontakty | Mapa stránek | ADAM.cz na Facebooku / ADAM.cz na Twitteru / RSS ADAM.cz / ATOM ADAM.cz
Přebírání obsahu ADAM.cz. Provozuje redakční centrum ČRDM za podpory MŠMT | Tento web byl vytvořen pomocí phpRS. PDA Mapa stránek Hlavní strana Klávesové zkratky na tomto webu Na obsah stránky

--> --> --> Google+