RUBRIKA: ostatní
META: Vydáváme nová systémová doporučení ke vzdělávání dětí s odlišným mateřským jazykemAutor:
META, o.p.s. – Duc Anh Le | zařazeno: 13. 2. 2021 | zařadil/a: -maj- | přečteno 731
META, o. p. s. vydává již třetí systémová doporučení k zajištění rovných příležitostí ve vzdělávání dětí a žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ).
![]() Dokument zvaný Strategické cíle pro jazykovou přípravu a rovné příležitosti pro roky 2021–2022 nabízí přehled doporučení v 11 klíčových oblastech. Věnují se tématům jazykové přípravy na všech stupních škol, dlouhodobé podpoře inkluze a rozvoji jazyka ve výuce, doporučují konkrétní úpravu zkoušek, které zásadním způsobem ovlivňují přechod na střední školu i její ukončení, a v neposlední řadě doporučují průřezová témata v podobě sběru dat, koordinace, vzdělávání a podpory pedagogů a mezioborové spolupráce. Strategické cíle navazují na doporučení vydaná v METĚ v roce 2018 a ta dále rozvíjí. Některá z dosud vydaných doporučení se již podařilo uvést do praxe. Konkrétně se jedná o systémovou úpravu jazykové přípravy v povinném vzdělávání, která se od roku 2021 mění na základě našich doporučení. Stejně tak se podařilo prosadit i vytvoření jazykové diagnostiky a kurikula pro přípravné třídy. Reálné prosazení takto důležitých doporučení nás velmi těší a motivuje k další práci. Současné Strategické cíle mohou být inspirací i při naplňování Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+, která byla schválena v roce 2020 a kde je jedním ze dvou strategických cílů právě snižování nerovností v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání a rozvoj potenciálu dětí a žáků. Strategické cíle pro jazykovou přípravu a rovné příležitosti pro roky 2021–2022 mohou klíčovým aktérům vzdělávací politiky sloužit jako vodítko při naplňování rovných příležitostí právě pro děti a žáky s migrační zkušeností. Umožní rozvinout jejich vícejazyčnost a vzdělávací potenciál, ale zároveň s tím učiní školy otevřenější, férovější a rozmanitější. Motto aktuálních doporučení: „Škola je klíčový partner a zároveň i nástroj začleňování dětí a žáků s OMJ. K tomu potřebuje funkční systém financování, jasně definovanou legislativu, personální kapacity, kompetence a oporu ve strategických dokumentech.“ Součástí doporučení jsou i doplňující schémata, která například ukazují kompetence při zavádění a organizaci jazykové přípravy na ZŠ a před vstupem na SŠ, ale i nutné kroky při implementaci všech 11 klíčových oblastí z hlediska jednotlivých zainteresovaných aktérů. V tomto odkazu si můžete Strategická doporučení přečíst nebo i stáhnout.
Související články:
Nestátní organizace zřejmě naposledy apelují na vládu, aby nekrátila Evropský sociální fond - 22.02.2021 Apel na vládu ČR: Děti jako vládní priorita - 17.02.2021 Máme místo příčin problémů řešit jen následky? - 19.01.2021 Ve vyhlášce o inkluzi asistenti zůstali, některé výhrady však trvají - 10.01.2021 Vláda chce peníze Evropského sociálního fondu utratit za beton, poskytovatelé sociálních a dalších služeb nesouhlasí - 15.12.2020 Vláda chce peníze Evropského sociálního fondu utratit za beton, poskytovatelé sociálních a dalších služeb nesouhlasí - 11.12.2020 Ředitelé škol a vzdělávacích organizací se připojují k otevřenému dopisu ministrovi školství - 11.11.2020 Výzva poslancům: "Zařaďte pětku!" - 03.11.2020 NaZemi: Výstava na stromech 2020 - 07.10.2020 Otevřený dopis META, o.p.s. k novele inkluze - 24.09.2020 Glosa: Šetřit na postižených dětech je skandál. Ale projde - 22.09.2020 Nejčtenější články za posledních 7 dnů
Nejsledovanější příspěvky rubriky video - audio za posledních 30 dnů
Aktuální téma: #koronavirus
#20letCRDM
|
![]() • Rok 2020 očima dětí: online kroužky, virtuální třídy a babičky přes facetime a roušky - 24. 2. 2021
• Studenti s ministrem Plagou v Otázkách Václava Moravce - 19. 2. 2021
• Jak se zachránit při propadnutí ledu - 18. 2. 2021
Představujeme
Mezinárodní
Pozvánky
Rozhovory
|