Práce s dětmi je časově dost náročná, ale také zodpovědná. „Schopnosti a zkušenosti získané vedením dětského oddílu se v pozdějším profesním i osobním životě dají výborně zužitkovat. Člověk s takovými kompetencemi, jako jsou organizační schopnosti, týmová práce, kreativita, zodpovědnost se v pracovním kolektivu rozhodně neztratí,“ napsala ve svém úvodníku k druhému číslu letošního ročníku časopisu Archa členka náčelnictva Ligy lesní moudrosti Pavlína Hlaváčová.

    A právě výchova nových a zdokonalování stávajících vedoucích je nosným motivem Archy č. 2/2023. O své zkušenosti se podělily organizace YMCA, Talnet, Sdružení hasičů Čech, Moravy a Slezska, Duha Klub Dlažka, RADAMBUK, Dorostová unie, Česká tábornická unie, Asociace TOM, Pionýr, INEX-SDA a Rada dětí a mládeže hlavního města Prahy.

    „V Ymce povinně vzděláváme své činné členy (to jsou ti, kdo složili slib založený na Pařížské bázi, dokumentu, který jasně definuje naše směřování a poslání už od roku 1855). Před složením slibu nebo maximálně do dvou let je nutné absolvovat tzv. Kurz činného člena. Jedná se o víkendovku, kterou máme zpravidla v Olomouci, kam se každý rok sjedou naši členové z celé republiky. Cílem tohoto školení je zaměřit se na osobnost školeného – na něj jakožto na ymkaře, aby si uvědomil, že se přijetím slibu stává vzorem, nositelem poslání a tím, kde jej má předávat a šířit mezi mladými lidmi a ve společnosti.
    Pro vedoucí je určen Kurz samostatného vedoucího. Zde je cílem předat základy našeho Výchovně vzdělávacího programu, vzdělat účastníky v oblastech psychologie, bezpečnosti organizace her, vedení a také předat jim základní znalosti o Ymce, její historii, hospodaření a fungování,“ stojí psáno v tematickém příspěvku Vzdělávání a YMCA od Alžběty Čechrákové.

    „Stovky školení a dalších vzdělávacích akcí je za mnou. Část školících aktivit stále zajišťuji, ale jsem rád, že část ‚jede‘ dále pod vedením mladé generace lektorů a že tyto školící aktivity přispívají k vyšší úrovni akcí právě díky odborně vyškoleným vedoucím. Jsem rád, že tím vším podporujeme naši zem v tom, v čem jsme mistry světa – a to v organizaci volného času. Variabilita nabídek a vysoká kvalita akcí stále ještě za dost dobrou cenu (někdy i zadarmo) nás drží v tomto na špici,“ míní Jaroslav Biolek – Mussur z Duhy Klubu Dlažka.

    V Arše je pochopitelně prostor i pro jiné než vysloveně tematické materiály. Příkladem budiž text Svíčky pro Ukrajinu, jímž se prezentuje Junák – český skaut: „Ruské útoky na Ukrajině poničily infrastrukturu, a proto má mnoho obcí potíže s dodávkami energií a výpadky proudu, řada míst je zcela zničená. Obyvatele Ukrajiny trápí mrazivé počasí i tma. Svíčky v plechovce začali vyrábět sami Ukrajinci, jde o postup známý z 2. světové války, kdy tento vynález používali vojáci v zákopech. Materiál na výrobu není všude v zemi dobře dostupný. Právě proto se rozhodli čeští skauti spojit síly s těmi ukrajinskými a vyhlásili sbírku Světlo a teplo pro Ukrajinu.“

    Názvy některých dalších příspěvků možná trochu napoví o jejich obsahu: Vzdělávací středisko Maják, Výchova vědců-středoškoláků, Výchovný systém Dorostové unie, Jak se vzdělávají táborníci, Pionýrská škola… Jiné oproti tomu zase nechávají na čtenáři, aby se více domýšlel: Náčelnická čelenka i sekera mají kolovat, Orlí happyend, Všetulský konipásek, Laboratoř v Malém Tibetu

    S anketní otázkou Vzděláváte se ve svém oboru stále, nebo vystačíte s praxí? se redakce tentokrát obrátila na primabalerínu Národního divadla Nikolu Márovou, architekta Zdeňka Lukeše a cukrářku Helenu Fléglovou, zakladatelku HF Pastry Academy. Jejich odpovědi, za něž jim i touto cestou ještě jednou děkuji, si můžete spolu s celým právě nastíněným obsahem v přečíst elektronické verzi Archy:

    Píše se v tomto čísle Archy o Vás? Chcete-li, můžete si přidat odkaz na svůj web či blog…

    Objednat nebo zrušit zasílání avíza na nově vyšlá čísla Archy lze prostřednictvím online formuláře

    Aktuální číslo Archy ve formátu PDF je ke stažení zde.

    Zařadil: -maj-

    Autor