Hned několik desítek časopisů soutěžilo o prvenství v právě ukončeném třináctém ročníku studentské soutěže Spotřeba pro život. Studenti měli za úkol vytvořit vzorové vydání spotřebitelského časopisu. Museli přitom seznámit své čtenáře s tím, jaká rizika na ně číhají při neodpovědném používání nejen sociálních sítí. Vítězné týmy studentů se podívají do sídla Evropského parlamentu ve Štrasburku.

    Zpracování soutěžních časopisů bylo velmi nápadité a kvalitní, odborná porota přesto musela určit jasné pořadí vítězů. „Na prvním místě se umístili studenti Albrechtovy střední školy v Českém Těšíně s časopisem NETime (vítězný titul ve formátu PDF zde) a na druhém místě studenti Střední průmyslové školy polytechnické – Centra odborné přípravy ve Zlíně s časopisem NÁŠ SVĚT – sociální sítě útočí. Ze třetího místa se mohou radovat studenti z Gymnázia Budějovická v Praze 4 s časopisem Appezpečí,“ vyhlásila vítěznou trojici Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest.

    Všechny tři kolektivy obdrží spolu se svými pedagogy jako odměnu zájezd do sídla Evropského parlamentu ve Štrasburku, jakmile to epidemická situace umožní. Další dva soutěžní kolektivy v pořadí se mohou těšit na věcné ceny. Na čtvrtém místě se umístili studenti z Obchodní akademie v České Lípě (časopis OMG BRB) a na pátém místě pak studenti ze Střední školy obchodní a služeb SČMSD v Poličce (časopis INTERNETEM BEZPEČNĚ).

    V letošním ročníku soutěže museli studenti čtenářům svého časopisu vysvětlit, co všechno se rozumí osobními údaji a jaká práva v souvislosti s nimi máme. „I na sociální sítě nahráváme velké množství osobních údajů. Proto se studenti měli věnovat mimo jiné tomu, že údaje jsou platidlem, které je směňováno za možnost využívat službu. Sociální sítě a další internetové společnosti někde své příjmy získat musejí, pokud poskytují služby zdarma – primárním zdrojem je jim využívání osobních údajů uživatelů pro účely cílené a další reklamy,“ uvádí Eduarda Hekšová. A dodává: „Studenti se také měli zaměřit na to, jak nastavit rovnováhu mezi online a off-line životem. Moderní technologie nám v mnohém usnadňují život. Nesmíme ale zapomínat, že mobilní zařízení mají sloužit nám, nikoliv my jim. Jsou dobrým sluhou, ale špatným pánem.“

    Soutěž Spotřeba pro život vyhlašuje největší česká spotřebitelská organizace dTest pod záštitou Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky, Českého telekomunikačního úřadu a místopředsedy Evropského parlamentu Marcela Kolaji. Je každoročně vypsána pro žáky středních škol a odborných učilišť, ale mohou se jí účastnit samostatně i studenti a žáci zapojení do různých forem mimoškolních odborných aktivit. Soutěžní kolektiv reprezentuje tříčlenný redakční tým a koordinátor z řad dospělých. Každá škola, jejíž studenti se do soutěže zapojili, obdrží navíc zdarma předplatné tištěné verze časopisu dTest pro následující školní rok.

    Více informací o soutěži najdete na www.spotrebaprozivot.cz.


    dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
    Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.


    Zařadil: -maj-