pozadi
.
hlavička ADAM.cz ČRDM
RUBRIKA: ČLÁNKY

     QR kód této stránky ->

Diskusní setkání ČRDM k tématům Partnerství pro vzdělávání 2030+

Autor: Michala K. Rocmanová - a Jan Husák | zařazeno: 6. 2. 2021 | přečteno 1184

Diskusní setkání ČRDM ke školským tématům v rámci zapojení do Partnerství pro vzdělávání 2030+ proběhlo online v pondělí 1. 2. 2021 odpoledne.

Účastníci setkání k prezentacím na téma Wellbeing a Střední článek (k Partnerství pro vzdělávání 2030+)

Online setkání k Partnerství pro vzdělávání 2030+ zahájil Aleš Sedláček, předseda ČRDM Zváni na něj byli zájemci z členských organizací pracujících s dětmi a mládeží.
Cílem bylo získat od účastníků setkání zpětnou vazbu na první výstupy projektu Partnerství 2030+.
Program setkání zahájil Aleš Sedláček, předseda České rady dětí a mládeže, a krátce představil oba diskuzní bloky, které jsou výsledkem půlroční práce pracovních skupin Wellbeing a Střední článek.

Pojem Wellbeing a celou tematiku představila Lenka Felcmanová.

Wellbeing (online setkání k Partnerství pro vzdělávání 2030+) Wellbeing znamená v podstatě „cítit se dobře a dobře fungovat“.
Z online setkání k Partnerství pro vzdělávání 2030+ Skupina se tématem zabývala proto, že velká část žáků, ale ani učitelů, se ve škole dobře necítí. Například podle šetření PISA je 30% žáků ve škole vystaveno šikaně. 18% žáků není spokojeno se svým životem. A až 64 % patnáctiletých cítí úzkost před testem, ač se na něj dobře připravili.
Neblahé výsledky šetření se netýkají jen žáků: například každý pátý pedagog je ohrožen syndromem vyhoření.
Počet žáků se speciálními vzdělávacími potřebami stoupl za posledních jedenáct let čtyřikrát.
Vzdělávací výsledky a wellbeing jsou spojené nádoby – kde jsou žáci i učitelé spokojeni, jsou výsledky lepší.

Vizi týkající se tzv. středního článku představil v prezentaci Vladimír Srb.

K roli a vizi "středního článku" na online setkání k Partnerství pro vzdělávání 2030+ hovořil Vladimír Srb Jde o sladění představ o tom, jak by měl v ČR od roku 2027 fungovat systém vedení a podpory škol, tedy střední článek vedení.
Střední článek vedení regionálního školství (zkráceně střední článek) v pojetí pracovní skupiny – to by měla být především odborná a podpůrná instituce mezi ministerstvem školství a školami. Jejím účelem by bylo trvale zlepšovat vzdělávací výsledky, wellbeing a rovné šance žáků.
Střední článek má zaměstnávat především nejlepší odborníky a pedagogické leadery v rámci menších územních celků (dle návrhu pracovní skupiny přibližně jako okresy). Tito tzv. „okresní metodici“ by poskytovali přímou podporu kolegům – ředitelům a učitelům ve školách, kteří pracují přímo s dětmi. Pečovali by o to, aby ve všech školách mohlo bez bariér probíhat společné učení pedagogů a dalších důležitých aktérů v duchu vize tak, aby to prospívalo každému dítěti na jejich území.

Z online setkání k Partnerství pro vzdělávání 2030+ Důvodem k zamýšlení se nad vznikem a fungováním „středního článku“ je značná nerovnost v kvalitě dosaženého vzdělání v České republice, která závisí na tom, jaké sociální a ekonomické zázemí má rodina dítěte, do jakého okresu a do jaké obce se dítě narodí, a také do jaké školy chodí. Střední článek by měl také pomáhat ředitelům škol zejména s odbřemeňováním od nepedagogické agendy, aby se ředitelé mohli co nejvíce věnovat právě pedagogickému rozvoji své školy a nikoliv administrativě. Zřizovatele by měl podporovat především odborně – v tom, kam mají své školy vést.

Z online setkání k Partnerství pro vzdělávání 2030+ (Hana Střechová, ČRDM) Jan Husák v krátkém zamyšlení na závěr diskuze naznačil, jak by mohl “střední článek” podporovat koordinaci formálního a neformálního vzdělávání v území tak, aby docházelo k jejich lepšímu propojování, seznamování a využívání vzdělávacího potenciálu.

Po obou částech prezentace následovala diskuze, v níž jednotliví řečníci připomněli témata a náměty, na které by se nemělo zapomenout při další práci pracovních skupin.

Z online setkání k Partnerství pro vzdělávání 2030+ (Kristýna Menclová, PŠL) Podobné diskuze k prvním výstupům pracovních skupin Partnerství nyní probíhají i v rámci ostatních střešních struktur v oblasti vzdělávání, které se do Partnerství zapojily. Výsledky slouží jako cenná zpětná vazba z terénu, na jejímž základě budou návrhy pracovních skupin dále upravovány a precizovány, než budou v létě 2021 finálně představeny veřejnosti.
Projekt Partnerství ve vzdělávání je unikátní tím, že pomocí spolupráce a přístupu kolektivního dopadu propojuje všechny sféry vzdělávání, od nás – organizací pracujících s dětmi a mládeží, přes akademickou půdu, asociace vzdělavatelů, ředitelů, pedagogů, až po veřejné instituce jako Ministerstvo školství, Českou školní inspekci apod.

Prezentace, které komentovali předřečníci setkání, si můžete prohlédnout na odkazech níže:

Podpora wellbeingu v českých školách - prezentace

Střední článek jako školský okres, první návrh pro diskusi s partnery, leden 2021, projekt Partnerství pro vzdělávání 2030+

Možné role a úkoly „školského okresu“ v oblasti neformálního vzdělávání a jeho propojování s formálním



Související články:
Květen láká k výuce v zahradě - 05.05.2021
Nový úkol pro školy. Učit co nejvíce venku, ve hře jsou školy v přírodě - 09.04.2021
Jak to bude se shromažďováním: Na poutě ano, na kroužky stále ne !? - 08.04.2021
Nespokojení středoškoláci založili odboj. Nechceme nikoho svrhnout, jen zlepšit české školství, tvrdí - 08.04.2021
Nespokojení středoškoláci založili odboj. Nechceme nikoho svrhnout, jen zlepšit české školství, tvrdí - 08.04.2021
Česko přijde ročně o 18 miliard. Pokud nepomůže slabším dětem se školou - 01.04.2021
Psycholog Jeroným Klimeš: Digitální zařízení se chovají jako měkká droga - 18.03.2021
JARO LÁKÁ VEN, aneb shrnutí 11 novinek - 11.03.2021
Na obrazovky České televize se vrací pořad UčíTelka. Poběží na ČT :D - 03.03.2021
Otrávený učitel ještě nikoho nic nenaučil - 22.02.2021
Studenti s ministrem Plagou v Otázkách Václava Moravce - 19.02.2021
Úplná katastrofa pro tělo i duši, říká lékař Balík k distanční výuce a zákazu sportování dětí - 14.02.2021
Dostaňte nás ven! Středoškoláci protestovali před Sněmovnou v županech a pyžamech - 14.02.2021
Poselství z Přírodní školy pro rok 2021 - 12.02.2021
Deváťák napsal ministrovi, co zažívá při distanční výuce - 09.02.2021
Kolik dní byli žáci ve škole? Jen jedna skupina byla víc v lavicích než doma - 03.02.2021
Pozvání na online setkání k tématům vzdělávání - 01.02.2021
Ve školách budou moci učit i odborníci, kteří nejsou pedagogy, schválili poslanci - 28.01.2021
Talentovaní žáci ve vaší škole? Přihlaste je do T-kurzů - 17.01.2021
Asociace nechápe, proč mohou fungovat lesní školky, ale lesní kluby nikoli - 16.01.2021
Školy v přírodě a PES - 09.01.2021
Studie ukazují, že se ve školách covid masivně nešíří. V Česku se zavíraly jako první - 31.12.2020
Tři romské děti ve třídě jsou „bod zlomu“. Reportáž odkryla bolest školství - 06.12.2020
V pondělí se vrátí do škol deváťáci i maturanti - 19.11.2020
Fajn poměr ceny a výkonu, ale velká nerovnost, shrnuje Bob Kartous české školství - 19.11.2020
On-line by se mělo učit maximálně tři hodiny za sebou, vzkazuje Plaga - 09.11.2020
Nový projekt na podporu vzdělávání ohrožených dětí v době pandemie - 06.11.2020
Víte, co je to Klub anonymních záškoláků? - 05.11.2020
Co v lockdownu? Zlepšete si němčinu! - 02.11.2020
Zavřené školy? Jak je to jinde v Evropě? - 28.10.2020
Rady nejen pro pracující matky, jak během distanční výuky dětí zvládat i vlastní práci - 26.10.2020
Plaga: Pokud zpřísněná opatření nezafungují, první stupeň ZŠ se nemusí začátkem listopadu otevřít - 14.10.2020
Proč se učit venku i v době koronavirové - 13.10.2020
Výuka češtiny by si dávno zasloužila zásadní změny. Jedna taková už je na světě - 18.09.2020
Studenti pedagogických fakult pomohou žactvu s doháněním učiva - 10.09.2020
Dotazník ke vzdělávacím kurzům pro pedagogy - 09.09.2020
Webinář 7. září: Fulbright-Masaryk program pro neziskový sektor - 06.09.2020
Bohumil Kartous na ČT24: Nový školní rok - 31.08.2020
Pomoc s výdaji na školáka má být poskytnuta všem, kdo na ni mají ze zákona nárok - 27.08.2020
V Praze vzniká jednorázový freeshop pro rodiny, které mají problém zaplatit dětem pomůcky do školy - 26.08.2020
Revoluce v tělocviku: už žádné stání ve frontách, všichni se hýbou - 30.07.2020
Nový školní rok začne 1. září ve školách pro všechny žáky - 30.07.2020
Zájem o Erasmus trvá, výjezdy zrušila jen desetina studentů - 27.07.2020
Kritické myšlení a globální témata 2020/2021 - pozvánka na kurz - 12.07.2020
Provoz škol a školských zařízení o prázdninách... - 01.07.2020
On-line konference: Strategie vzdělávací politiky ČR do roku 2030+ - 22.06.2020
Červnové doškolováky - nabídka ekocentra Chaloupky - 27.05.2020
MŠMT: Harmonogram uvolňování v oblasti školství – AKTUALIZOVÁNO 25. 5. 2020 - 26.05.2020
Méně učiva, méně hierarchie. Bylo by škoda, kdyby se školy vrátily k „normálu“ - 19.05.2020
Ministerstvo školství zveřejnilo termíny maturitních, závěrečných a přijímacích zkoušek - 10.05.2020
Návrat do škol zvýraznil absurdity ve vzdělávání - 07.05.2020
Národní pedagogické muzeum a knihovna J. A. Komenského otevírá - 06.05.2020
AKTUALIZOVÁNO: Harmonogram uvolňování v oblasti školství - 02.05.2020
Dobré učitele potřebujeme! Pomáhej tím, že si čteš... - 30.04.2020
Deváťáci zpátky do lavic. O návrhu Plagy rozhodne ve čtvrtek vláda - 29.04.2020
Nominujte dobré učitele na cenu Global Teacher Prize CR 2020 - 29.04.2020
Vyhláška MŠMT o hodnocení výsledků vzdělávání žáků ve 2. pololetí letošního školního roku - 27.04.2020
Tisková konference ministra školství R. Plagy - brífink 15. 4. 2020 - 16.04.2020
Do školy se o prázdninách nepůjde, tábory budou nejdřív v srpnu - 15.04.2020
Školy se do konce června spíš neotevřou... - 14.04.2020
Jeden svět na školách – ONLINE VÝUKA - 31.03.2020
Nový zákon umožní posunout termíny zkoušek na VŠ - 31.03.2020
MŠMT: Zvláštní pravidla pro přijímací a závěrečné zkoušky ve školním roce 2019/2020 - 30.03.2020


vytisknout článek | přidat na Facebook Facebook | pridej.cz


Nejčtenější články za posledních 7 dnů
Nejsledovanější příspěvky rubriky video - audio za posledních 30 dnů
ADAM.cz
22. 4. 2021, 633x
.

Aktuální téma: #koronavirus #20letCRDM

· #100letrepubliky · #kamchodit · #sbirame · #72hodin · #tabory · #radyanavody · #foglar · #natabore · #dobrovolnici · #eyca #eyca_cz · #vanoce · #čtenářství · #zlatyamos · #hryahlavolamy


Představujeme


Mezinárodní


Pozvánky


Rozhovory





MŠMT Anopress IT České Tábory.cz Borovice.cz - Informační centrum pro dětsku rekreaci, tábory, cestování skupin a volný čas. Strukturovaný dialog s mládeží
© 2021 ČRDM | Senovážné nám. 24, Praha 1 | Kontakty | Mapa stránek | ADAM.cz na Facebooku / ADAM.cz na Twitteru / RSS ADAM.cz / ATOM ADAM.cz
Přebírání obsahu ADAM.cz. Provozuje redakční centrum ČRDM za podpory MŠMT | Tento web byl vytvořen pomocí phpRS. PDA Mapa stránek Hlavní strana Klávesové zkratky na tomto webu Na obsah stránky

--> --> --> --> --> --> --> Google+