Gymnázium Přírodní škola se do veřejného povědomí zapsalo během covidového lockdownu. Jeho studenti aktivně bojovali za návrat do školních lavic, apelovali na poslance, psali petice. Jaká je situace na školách necelý půlrok od návratu k relativně normálnímu fungování? „Snížila se schopnost dětí se učit. A zásadně se snížila motivace. Pracovně tomu říkám epidemie lenosti,“ říká v rozhovoru pro HlídacíPes.org ředitel Přírodní školy František Tichý.

    Na první pohled se zdá, že školy už fungují normálně. Stále ale platí řada hygienických nařízení, která musíte dodržovat. Jaká je teď ve školství atmosféra? Jakým čelíte výzvám?

    My jsme na začátku školního roku vlastně vůbec nevěděli, co máme čekat. Všichni politici před volbami sice říkali, že školy už nezavřou, ale to jsme předtím slyšeli tolikrát. První věc, kterou jsme tedy řešili, byl systém karantén. Z počátku podzimu byly karantény přísné, takže ačkoliv školy nebyly oficiálně zavřené, často se kvůli karanténám stejně učilo online. Museli jsme se naučit dělat hybridní výuku. Dnes už ale vidíme, že karanténní opatření byla zbytečně přísná a že školy byly zavřené zbytečně. A také se začíná ukazovat, co zavřené školy za ten rok a půl způsobily.

    Mluvilo se nárůstu psychických problémů, anorexie, úzkostných stavů mezi studenty i zhoršení schopnosti se učit. Jaká je vaše zkušenost?

    Těch věcí je spousta. Kromě vámi zmiňovaných bych jako zásadní dopad, který se týká v podstatě všech dětí, viděl výpadek ze systému, z pracovních návyků. Řada žáků teď musí dohánět učivo. Na to ministerstvo školství reagovalo nějakými doučovacími programy. Ukázalo se ale, že děti nejen zameškaly, ale často ztratily úplně chuť do školy něco dělat, připravovat se.

    Chybí řád a motivace

    Ztratily motivaci? Nebo schopnosti se učit?

    Onlinem se snížila schopnost se učit. Ukázalo se, že suma znalostí dětí je po onlinu mnohem menší, než jsme si mysleli. Že řadu věcí nevědí. Sice se je v onlinu učily, ale efektivita toho, co si pamatují a jsou schopné aplikovat, je někde úplně jinde.

    Je to například absencí zkoušení nebo spíše tím, že způsob vnímání při onlinu je jiný…?

    Celý obsáhlý rozhovor s Františkem Tichým, ředitelem Přírodní školy, mimo jiné například o tom, že se děti mohou do školy i těšit anebo jak proč by bylo dobré, aby se víc mužů dalo na učitelskou dráhu, najdete zde: 

    Covidová epidemie lenosti, dětem chybí řád a motivace. Školy se neměly zavírat, říká ředitel (msn.com)