Děti – rodina – výchova

Řada rodičů vnímá letní prázdniny jako přítěž: nefunguje škola a oni se mají nějak postarat o dvouměsíční program svých dětí. Jak ale upozorňuje dětský psycholog Jan Kulhánek, prázdniny mohou fungovat také jako lék na řadu problémů, třeba s hyperaktivitou dítěte. „Fungují i jako dopink blízkosti a rodinné vzájemnosti, pomáhají dohnat pro rodinu tolik důležité společné zážitky,“ říká Jan Kulhánek v rozhovoru pro server Aktuálně.cz.

Schválení zákona o dětských skupinách v jeho původní podobě bude znamenat, že za správné místo pro péči o (předškolní) dítě bude považována dětská skupina nebo mateřská škola – avšak nikoli už alternativa v podobě tzv. lesní školky. Ve své tiskové zprávě, publikované serverem Econnect, na to upozorňuje Asociace lesních mateřských škol (ALMŠ) – s tím, že schvalovaný zákon o dětských skupinách vyvolal zmatek vlivem mnoha pozměňovacích návrhů. „Inspirovány dlouholetou praxí v zahraničí, usadily se lesní školky ve skulině českých zákonů. Důvodem pro „nezařazení“ je zejména diametrálně rozdílná podoba zázemí, která vychází ze skutečnosti, že děti jsou většinu času venku. Nyní se tato skulina uzavírá bez otevření nového prostoru pro jejich existenci,“ uvedla ALMŠ.

Poslanci schválili zákon o dětských skupinách jako alternativě k mateřským školkám. „Bude je moci zřídit zaměstnavatel a výdaje za placenou službu hlídání dětí si i rodiče budou moci odečíst slevou na dani,“ uvedl zpravodajský server iDNES.cz s tím, že rodiče tak dostali další možnost, jak se mohou postarat o své malé děti, když jsou v práci.

Osud řady dětí z rozvedených manželství bude patrně ovlivněn nedávným nálezem Ústavního soudu ohledně jejich výchovy. Ústavní soud totiž uložil soudům obecným, aby – pokud jsou oba rodiče způsobilí se o svého potomka starat – nařizovaly formu střídavé péče o dítě. Jiná řešení (soudy nyní nejčastěji svěřují děti po rozvodu rodičů do výlučné péče matky) by měla být spíše výjimečná. Referuje o tom např. server Echo24.cz; jím oslovení psychologové a rodiče však pokládají toto rozhodnutí ÚS za nešťastné a necitlivé.

Frýdeckomístecká Mateřská školka Beruška, kam chodí 180 dětí, je místem, kde pojem inkluze dostává lidský rozměr. Rodiče do ní vozí své ratolesti i z okolních měst, jedna rodina se sem dokonce kvůli Berušce přestěhovala. Děti tu jsou vedeny k samostatnosti, mají větší prostor pro svoje rozhodování. Rodiče jsou vnímáni jako partneři a součást života školky. A učitelé? „Z počátku to bylo složitější, ale nyní jsme sehraným týmem. Dnes se od nás odchází už jen ze dvou důvodů – do důchodu, nebo na mateřskou,“ směje se ředitelka Juliana Gardošová. Rozhovor s ní si můžete přečíst na webu humanitární organizace Člověk v tísni.