Vzdělávání

Ať už je integrace dětí z praktických škol do běžných základek dobrý, nebo špatný nápad, v každém případě se uskutečňuje v krajně nevhodnou dobu.

Školy nejsou na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami anebo jinak znevýhodněné děti připraveny, navíc se potýkají s existenčními problémy. Na to vše nejvíc doplatí právě znevýhodněné děti.

Celý článek:
http://www.novinky.cz/veda-skoly/281309-kam-patri-postizene-deti-zakladky-se-boji.html

Poslední ročníky dětí, které nastoupily na základní školy, dělají učitelům větší vrásky než dřív. Takové problémy s prvňáky prý nepamatují. Často se neumějí vyjadřovat, někdy dokonce nemají ani základní hygienické návyky.

Proč je to s prvňáky rok od roku těžší, nedokážou psychologové jasně vysvětlit, ale učitelé to připisují na vrub rozvolněné výchově. Vidí tu zlom, nejde prý jen o běžné stížnosti, že „každá generace je horší“.
Učitelé si stěžují, že stále více suplují práci mateřských škol a rodičů.

„Ob rok se vracím k prvňákům a řekla bych, že pokaždé je to s prvňáky o něco složitější než s těmi předcházejícími,“ popsala Právu učitelka Alena Nordová ze Zlína. Na prvním stupni působí šestnáct let, z toho jedenáct let se věnuje výhradně prvňákům a druhákům. Podle ní rodiče nemají na děti čas a dávají jim o to větší volnost, která je zároveň i moderní součástí výchovy.
„Ony se vyjadřují jednoslovnými větami, chtějí mi něco říct, něco mi povykládat, ale nevědí, jak by to měly říct. Všechny mají obrovskou tendenci o přestávce přijít za učitelkou a sdělovat jí všechno možné. Mají potřebu si s někým povídat, protože doma na to čas prostě není,“ popsala Nordová.
Děti prý často ani neumějí držet příbor, což dříve bylo nepředstavitelné. Velký problém je i s používáním kapesníků. „Prostě suplujeme rodinu,“ tvrdí Nordová.

Velká potíž je i s kázní. „Motivovat je obrovsky náročné,“ popisuje Nordová.
Podle ní je dnes jen pár dětí, které dokážou poslouchat čtení pohádky, zatímco dříve to milovaly. Nejsou zvyklé poslouchat ani reagovat na příkazy, nejsou zvyklé na tzv. záměrnou činnost, tedy být chvíli v klidu, potichu, dávat pozor, poslechnout si, co mají dělat.

Proč? A co pro to mohou dělat školy?
Celý článek najdete na:
http://www.novinky.cz/veda-skoly/281348-deti-zvlcily-chybeji-jim-i-hygienicke-navyky-horekuji-ucitele.html

Mladí lidé, kteří v letošním roce úspěšně opustili vzdělávací systém, si po prázdninové pauze hledají práci. Podzim je pro pracovní trh obdobím největšího náporu absolventů. Ti však často narážejí na problém, že bez praxe je zaměstnavatelé odmítají přijmout. Vyplývá to mj. i z dnešní statistiky vývoje nezaměstnanosti v průběhu září.

Celý článek:
http://www.mpsv.cz/files/clanky/13646/tz_081012b.pdf

Nadané děti a zájemci o přírodní vědy ve věku 13 – 19 let mají možnost proniknout do tajů anatomie, vytvořit si svou inteligentní animovanou postavičku nebo zkoumat možná využití sluneční energie. Stačí se jen přihlásit do dalšího ročníku on-line kurzů projektu Talnet.

Takzvané T-kurzy probíhají, stejně jako školní rok, ve dvou pololetních blocích.

Vše o kurzech najdete na:

http://www.talnet.cz/

Projekt Talnet, který nabízí online a kombinované aktivity všem mladým zájemcům o témata přírodních věd a techniky, otevírá T-kurzy pro ročník 2012 – 2013. Pokud vás zajímají témata jako: astronomie, co nám říká fyzika o dějích v atmosféře, molekulární genetika, proč nám chutná, jak vytvořit inteligentní počítačovou grafiku, co vyplývá z teorií relativity, nebo vás baví domácí chemické experimenty, pak je Talnet pro vás tou správnou volbou.

Nově se lze přihlásit i pouze do jednoho pololetního bloku, což ocení například letošní maturanti nebo ti, kdo váhají, zda se jim bude dostávat času. Seminární práci je možné psát i po podzimních kurzech – není tedy nutné čekat na jarní část s tématem, které jste probrali již na podzim.
Různě lze též kombinovat jednotlivé bloky T-kurzů.

Anotace jednotlivých kurzů najdete na:
http://www.talnet.cz/t-kurzy

Nadcházející školní rok bude znamenat zahájení nové životní etapy pro téměř 105 tisíc dětí nastupujících do prvního ročníku základních škol.

Způsob, jakým se naučí psát v první třídě, poznamená styl jejich psaní na celý život. Rodiče si někdy neuvědomují, že psaní je komplexní aktivitou, kterou ovlivňuje řada faktorů – správný úchop psací pomůcky, rozcvičení ruky, světlo či židle, na níž dítě sedí. Odpověď na otázku Jak správně psát? lze přitom najít díky ojedinělému stejnojmennému projektu. Rodičům i pedagogům nabízí rady pro nácvik úhledného a čitelného písma, stejně jako rady jak zařídit pracovní koutek dítěte.

Nepodceňujte úchop psací pomůcky, osvětlení či sezení… Více najdete na:

http://www.jak-spravne-psat.cz/