pozadi
.
hlavička ADAM.cz ČRDM
RUBRIKA: knihovnička

     QR kód této stránky ->

Kompetenční přístup v neformálním vzdělávání – šance pro děti a mládež

Autor: Daniela Havlíčková | zařazeno: 14. 4. 2015 | přečteno 4568

Škola je významné kolbiště pro život člověka, stále více však roste význam neformálních vzdělávacích aktivit pro děti a mládež, kde individuální přístup není pouze fráze, kde je naplňována touha po uznání, pochvale a úspěšnými mohou být i ti, kteří ve škole prospívají hůře.

MetodiKa – Kompetence, Kvalita, Kvalifikace, (sebe)Koncepce pro neformální vzdělávání (detail obálky)

Mnozí si uvědomujeme, jak moc záleží na rozvoji klíčových kompetencí a podpoře osobního rozvoje každého jedince, který s důvěrou sobě vlastní pravidelně nebo nepravidelně dochází do klubů, kroužků, oddílů nebo se účastní neformálních vzdělávacích aktivit v neziskovkách.

V projektu K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání (realizátory projektu jsou ministerstvo školství a Národní institut pro další vzdělávání), v klíčové aktivitě Metodická podpora uznávání neformálního vzdělávání, vznikla publikace s názvem „MetodiKa – Kompetence, Kvalita, Kvalifikace, (sebe)Koncepce pro neformální vzdělávání“. Je určena především pracovníkům pracujícím s dětmi a mládeží v nestátních neziskových organizacích, kteří ji mohou využít ve své praxi a postupně měnit svůj přístup k dětem a mládeži v souladu se zřetelem na rozvoj kompetencí každého svěřence.

MetodiKa – Kompetence, Kvalita, Kvalifikace, (sebe)Koncepce pro neformální vzdělávání (obálka publikace) Metodika zahrnuje čtyři vzdělávací moduly: 1. „Výstavba vzdělávacího programu na pozadí klíčových kompetencí“, 2. „(Sebe)evaluace – Vzdělávací modul a Osobní kompetenční portfolio“, 3. „Školitel“, 4. „Plán osobnostního rozvoje“.
V metodice k prvnímu vzdělávacímu modulu se autoři věnují kompetenčnímu přístupu, objasňují téma kompetencí a prostřednictvím kompetencí propojují všechny části struktury vzdělávacího programu. Nabízí inspiraci, jak se cíleně zaměřit na jednotlivé kompetence a podpořit jejich rozvoj v průběhu aktivit s dětmi a mládeží.

Metodika ke druhému vzdělávacímu modulu provádí čtenáře plánováním evaluace vzdělávacího programu, doporučuje metody evaluace a představuje některé sebeevaluační nástroje.

Třetí vzdělávací modul vede školitele k rozvoji schopnosti lektorovat oba předcházející moduly a podpoří ho v plánování dalšího rozvoje jeho lektorských kompetencí.

Každý člověk je originální, jedinečný. Každý z nás je osobností, avšak jinak zvládáme úkoly života. Metodika ke čtvrtému vzdělávacímu modulu vychází z nutnosti individuálního a specifického přístupu ke každému člověku a podpory účastníka volnočasových aktivit k možnosti zažít úspěch zejména v tom, co jej zajímá a baví. A to je i základním pilířem neformálního vzdělávání. V osobnostním rozvoji se pracuje s člověkem jako jedinečnou bytostí, která na vlivy, jimž je vystavena, reaguje svým vlastním způsobem. Čtvrtá metodika může napomoci plánovat osobnostní rozvoj pracovníků s dětmi a mládeží a ti mohou využívat své schopnosti v praxi.

K2 – kvalita a konkurenceschopnost v neformálním vzdělávání Cílem publikace je poskytnout zájemcům/čtenářům náměty, jak s jednotlivými tématy pracovat, jak je začleňovat do běžných volnočasových aktivit. Její autoři doporučují své ověřené zkušenosti jako recepty, které mohou pomoci připravit neformální aktivity s ohledem na učícího se jedince. Každý má svůj vlastní recept na život a tak je to i ve vzdělávání. Záleží jen na vás, jaká vylepšení přidáte, která doporučení využijete, jak kreativně s předloženými aktivitami naložíte, jak dovolíte sami sobě se rozvinout, případně změnit své dosavadní přístupy v neformálním vzdělávání. Ne vše se vám bude líbit, ne se vším budete souhlasit. A tak je to správně. Jednotlivé části publikace by neměly být neměnným návodem. Inspirují-li vás alespoň některé její části, splní svůj účel. Vzdělávací moduly obsažené v publikaci mohou být realizovány samostatně, je možné je kombinovat a provazovat nebo realizovat postupně všechny čtyři jako ucelený vzdělávací program. Moduly jsou doplněny přílohami, které jsou dostupné v elektronické verzi na www.ka2.cz/publikace, kde je ke stažení i publikace. Její tištěnou verzi je možné objednat na e-mailové adrese havlickova.d@nidv.cz.

Mgr. Daniela Havlíčková, garantka Metodické podpory uznávání neformálního vzdělávání, projekt K2

Investice do rozvoje vzdělávání


Související články:
O projektu Škola dotykem - 05.02.2016
Proč Škola dotykem? - 04.02.2016
Plánování školství na krátko - 31.01.2016
Ministerstvo školství chce, aby žáci mohli dál cvičit v laboratořích - 29.12.2015
Nezletilí nebudou smět pracovat s chemikáliemi, střední odborné školy čekají problémy - 27.12.2015
Staň se nadějí - Karolína Našincová - 07.12.2015
Plošná řešení musejí mít opodstatnění. Povinný rok předškolního vzdělávání. Pro koho, za kolik a s jakými dopady? - 18.10.2015
Lesní školky nesouhlasí s povinným posledním rokem školky - 16.09.2015
Povinná školka? Nesmysl za stovky milionů, tvrdí analýza - 20.07.2015
Felfest 2015 představil roboty i soutěže - 19.06.2015
Který je ten pravý pražský Majáles? Komerční má víc lákadel, ale... - 01.05.2015
Ve výuce matematiky se blýská na lepší časy - 28.04.2015
Národní galerie otevřela své stálé expozice pro děti a mládež zdarma - 23.04.2015
Hrajete divadlo? Zpíváte? Tančíte? Malujete? Fotíte? Přidejte se! - 13.04.2015
Pozvánka na konferenci o dopravní výchově dětí předškolního věku - 08.04.2015
Školák v Mostě nechtěl dát třem mladíkům peníze, tak ho zkopali - policie po nich pátrá - 26.03.2015
Maturanti nebo učni? Co potřebujeme víc? - 24.03.2015
EDUpoint zahájil sérii programů na Staroměstském náměstí - 14.03.2015
Pozvánka na seminář Středoškolští talentovaní studenti 2015 - 22.02.2015
Vysvědčení je za námi, ale... Z češtiny bič! Co to znamená? - 10.02.2015
Přijímačky do první třídy jsou nemravná praxe - 10.02.2015
Dětská univerzita nabízí poutavé poznání - 22.01.2015
Zvládneme v českých školách, co Jamie Oliver v britských? - 11.01.2015


vytisknout článek | přidat na Facebook Facebook | pridej.cz


Nejčtenější články za posledních 7 dnů
Nejsledovanější příspěvky rubriky video - audio za posledních 30 dnů
Studentské volby 2017 organizuje společnost Člověk v tísni
21. 9. 2017, 778x
.

Aktuální téma: · #kamchodit

· #sbirame · #72hodin · #tabory · #radyanavody · #foglar · #natabore · #dobrovolnici · #eyca #eyca_cz · #vanoce · #čtenářství · #tábory · #hryahlavolamy



Kam chodit MŠMT Newtonmedia.cz České Tábory.cz Borovice.cz - Informační centrum pro dětsku rekreaci, tábory, cestování skupin a volný čas. Kecejme do toho
© 2016 ČRDM | Senovážné nám. 24, Praha 1 | Kontakty | Mapa stránek | ADAM.cz na Facebooku / ADAM.cz na Twitteru / RSS ADAM.cz / ATOM ADAM.cz
Přebírání obsahu ADAM.cz. Provozuje redakční centrum ČRDM za podpory MŠMT | Tento web byl vytvořen pomocí phpRS. PDA Mapa stránek Hlavní strana Klávesové zkratky na tomto webu Na obsah stránky

--> --> --> Google+