Novou DVD učebnici odzemku pokřtili – jak jinak než slivovicí – (zleva) ředitel festivalu Lubomír Gajdušek, předseda FoS ČR Zdeněk Pšenica, ředitel Národního ústavu lidové kultury Strážnice Jan Krist a etnograf Karel Pavlištík.Se Vsetínským krpcem je již neodmyslitelně spjatá také Grand Prix města Vsetína v odzemku. Nejinak tomu bylo i letos, kdy proběhl další ročník této již tradiční soutěže v mužském sólovém tanci. Odzemek se dočkal také své vlastní DVD učebnice, která má začínajícím tanečníkům pomoci v učení tohoto tradičního, fyzicky velmi náročného tance.

    Pátého ročníku Grand Prix města Vsetína se zúčastnilo celkem sedm soutěžících. Jejich výkony hodnotila pětičlenná komise v čele s Františkem Růžičkou, bratrem zesnulého vynikajícího odzemkáře Dušana Růžičky, na jehož památku bývá tato soutěž často označována jako Růžičkův memoriál.

    Výkony tanečníků se hodnotily ve dvou kategoriích – v odzemku a obuškovém, který se tančí s valaškou. „Nejdůležitější je začátek – předzpěv, kde jsou pomalé – takzvané sunové figury. Ty ale potom přechází do rychlejšího a nakonec nejrychlejšího tempa, v němž tanečník kombinuje různé figury, jde do dřepu i výskoku a právě v tomto rychlém rytmu musí předvést veškeré své umění a schopnost kombinovat. U obyčejného odzemku, kde si nepomáhá valaškou, musí navíc umět sladit i pohyb rukou tak, aby byl výsledek estetický,“ vysvětluje podstatu tohoto valašského tance František Růžička.

    Nejlépe si v obou kategoriích opět vedl Josef Goláň z Rožnova pod Radhoštěm, několikanásobný vítěz vsetínské i rožnovské soutěže.
    V rámci programu Vsetínského krpce však došlo i na teorii tohoto ojedinělého tance, s nímž snese srovnání jedině slovácký verbuňk. Národní ústav lidové kultury ve Strážnici ve spolupráci se vsetínskými folkloristy totiž vydal unikátní DVD včetně doprovodné publikace, které detailně popisuje jednotlivé části odzemku i obuškového. FoSZmíněné DVD bylo 7. 7. 2008 za účasti ředitele festivalu Lubomíra Gajduška, ředitele Národního ústavu lidové kultury Strážnice Jana Krista, etnografa Karla Pavlištíka a předsedy Folklorního sdružení ČR.Zdeňka Pšenici slavnostně pokřtěno – jak jinak než slivovicí. „Na tomto nosiči je vynikajícím způsobem zpracována metodika tohoto tance, takže každý soubor z něj může čerpat při učení svých tanečníků odzemku i obuškového,“ vysvětlil autor scénáře a prezident valašského souboru Vsacan Oldřich Štroblík. Podle něj je to první krok k tomu, aby mohl být odzemek, podobně jako verbuňk, zapsán na seznam světového kulturního dědictví UNESCO.

    V pořadí 5. bienále Mezinárodního folklorního festivalu Vsetínský krpec, které se uskutečnilo ve dnech 3. až 6. července t. r. si nenechaly ujít tisíce diváků a posluchačů. Během čtyř dnů tance, zpěvu a hudby na něm totiž vystoupily stovky účinkujících ze čtyř kontinentů.

    „Na Vsetín“ přijely soubory ze Slovenska, Rumunska, Srbska, ale též z Kolumbie, z Chile, z Tchaj – wanu, nebo dokonce z afrického Beninu. Lidé tak měli možnost zhlédnout unikátní vystoupení západoafrických domorodců, jejichž masky jsou zapsány na seznam UNESCO.

    Vsetínský Krpec nabídl i lidové umění afrických domorodců. (Foto Jiří Žůrek)Mezi účinkujícími nechyběly ani domácí Vsacan a Jasénka nebo slovácký soubor Handrlák z Kunovic či valašské dětské folklorní soubory.
    Program přitom probíhal takřka v celém centru města. Festival již tradičně doprovodila výše uvedená Grand Prix města Vsetína v odzemku, lidová veselice, jarmark, ale také ochutnávky piva z produkce regionálních minipivovarů, jízda historického vlaku nebo průvod městem. „Třešničkou na dortu“ byl slavnostní koncert Brněnského rozhlasového orchestru lidových nástrojů, se kterým vystoupila řada sólistů – mezi nimi Jarmila Šuláková nebo Stanislav Tomanec.

    Všechny hostující soubory si ze Vsetína odvezly dárek, který jim bude připomínat jejich účast na festivalu – malé krpečky. Ty jim při závěrečném galaprogramu předal ředitel festivalu Lubomír Gajdušek společně s předsedou Folklorního sdružení České republiky Zdeňkem Pšenicou.

    Autor